Johannes Piirto,

This is a past event.

Midnattsstund

Tianyi Lu, dirigent
Johannes Piirto, piano
Åbo filharmoniska orkester

Anna Clyne: This Midnight Hour
Robert Schumann: Pianokonsert a-moll op. 54
Antonín Dvořák: Symfoni nr 7 d-moll op. 70

Johannes Piirto är en ung komet som gång på gång övertygar konsertpubliken. Piirto uppträder under den här säsongen bland annat i Harpa i Reykjavik och i Musikverein i Wien. Schumanns pianokonsert hör till romantikens stora och populära verk. Tianyi Lu har inbjudits att dirigera ÅFO för tredje gången. Den djuplodande och verkligt dramatiska symfonin av Dvořák skakar själen och hör till favoriterna bland såväl publiken som kritikerna. Kvällen inleds med Clynes Midnight Hour, som för oss till midnattstämningar.

Artists

Tianyi Lu CREDIT Antony Potts
Tianyi Lu
dirigent
Tianyi Lu CREDIT Antony Potts
Tianyi Lu
dirigent

Dirigenten Tianyi Lu är internationellt känd för sin scenenergi, sitt kreativa sätt att behandla repertoaren och sin öppna stil att dirigera. Tianyi Lu är född i Kina men har växt upp i Nya Zeeland, och hon samarbetar med betydande orkestrar och operahus över hela världen.

Efter att Lu år 2020 fick första pris i både den internationella Sir Georg Solti-dirigenttävlingen och i den internationella Guido Cantelli-dirigenttävlingen utnämndes hon till residensdirigent för Stavangers symfoniorkester i Norge. Hon är även residensdirigent för Wales nationalopera och chefdirigent för St Woolos Sinfonia i Wales.

I juli 2021 debuterade Lu i Hollywood Bowl tillsammans med Los Angeles filharmoniker och i augusti 2021 dirigerade hon Verdis opera Rigoletto i Essen. Lu var även assisterande dirigent vid Melbournes symfoniorkester åren 2017-2019.

Under säsongen 2022/2023 debuterar Lu med Orchestre symphonique de Montréal, MDR Sinfonieorchester Leipzig, Philharmonisches Orchester Freiburg, Orchestra della Toscana och Orquesta Sinfónica de Madrid.

För Lu är det viktig att med konstens medel arbeta för att bygga en mer jämlik, involverande och empatisk värld, och därför är hon Opera for Peace Artist Ambassador. Lu utexaminerades som magister från Royal Welsh College of Music and Drama år 2015.

Johannes Piirto
Johannes Piirto
piano
Johannes Piirto
Johannes Piirto
piano

Kritikerna prisar pianisten och kompositören Johannes Piirto för hans virtuositet och djupa tolkningar. Piirto debuterade med orkester som tioåring. År 2011 bjöds Piirto in att framföra sin komposition Virta vid Helsingfors Musikhus öppningsgala. Jukka-Pekka Saraste har beställt flera orkesterverk av Piirto och även uruppfört dem framgångsrikt tillsammans med Finländska Kammarorkestern.

Piirto har bland annat uppträtt på Bergens musikfestival, Helsingfors festspel, Åbo musikfestspel, i Wiens konserthus, på musikfestivalen Wien Modern, på Sibeliusfestivalen i Lahtis och på musikfestspelen i Korsholm. Han har uppträtt som solist med bland annat Camerata Salzburg, Radions symfoniorkester och Helsingfors stadsorkester. Han här även uppträtt tillsammans med kända dirigenter som Santtu-Matias Rouvali, Sakari Oramo, Jukka-Pekka Saraste, Anja Bihlmaier, Dima Slobodeniouk och Okko Kamu.

Johannes Piirto har framgångsrikt deltagit i flera finländska och internationella tävlingar. Bland annat spelade han i finalen i Maj Lind-pianotävlingen i Helsingfors år 2012, där han även segrade i publikomröstningen. Piirto har studerat piano vid Sibelius-Akademin under ledning av Liisa Pohjola, komposition under ledning av Tapio Tuomela och dirigering under ledning av Jorma Panula.

Pieces

Anna Clyne (f. 1980):
This Midnight Hour

Anna Clyne föddes i England men har bosatt sig i New York. Hon slog igenom på 2010-talet och har funnit sitt viktigaste uttrycksmedel i orkestern. Hennes verk har såväl smekande ljudlandskap, mångfacetterade texturer och intensiv puls. Intryck hämtade ur litteraturen, bildkonsten eller andra utommusikaliska fenomen är typiska för Clyne. I verket This Midnight Hour (2015) har hon hämtat inspiration ur poesin, ur den spanska Nobelprisbelönte poeten Juan Ramón Himenézs (1881-1958) korta ”La Musica” och ur symbolismens urfader Charles Baudelaires (1821-1867) ”Harmonie du soir”. Det är inte fråga om att förverkliga dikternas innehöll med musikaliska medel utan om ”en strävan att skapa en visuell resa för lyssnaren”, som Clyne har uttryckt saken.

This Midnight Hour börjar med en intensivt pulserande linje i de låga stråkarna, ett drag som har jämförts med inledningen av Wagners Valkyrian. Kring denna linje börjar spinnas en resa mörk som natten, och dess vändningar och klipp är som manifestationer av visioner och varelser som ständigt störtar fram ur mörkret. Mot slutet av verket börjar en drömsk valsmelodi i violan och cellon, en melodi som Clyne förknippade med Baudelaires dikt. Hälften av violasektionen är här stämd 1/4-tonsteg högre än normalt vilket bidrar med en klanglig patina som hos en ackordeonist från Paris. I slutet av verket dyker även en annan stilreferens upp, träblåsarnas melodi i folkmusikstil. Kompositionen verkar få en seren avslutning, men den nattliga visionen försvinner stramt och abrupt.

Verkpresentation: Kimmo Korhonen
Översättning: Sebastian Djupsjöbacka

Robert Schumann (1810-1856):
Pianokonsert a-moll op. 54

Allegro affettuoso
Intermezzo: Andantino grazioso (attacca)
Allegro vivace

”Jag kan inte skriva en konsert för en virtuos. Jag måste tänka på något annat”, utbrast Robert Schumann i ett brev till sina blivande hustru Clara Wieck i januari 1839. Kommentaren beskriver förutom Schumanns attityd till konsertformen även tidens dominerande tankesätt, som dyrkade solistens virtuositet. Av pianokonserten uppkom först den inledande satsen, som Schumann då ännu tänkte på som ett självständigt verk med namnet Phantasie (1841). Fyra år senare skrev han ytterligare en långsam sats samt en final, och sammanfogade dem till en komplett konsert med tre satser.

Schumanns pianokonsert är verkligen inte en konsert för en virtuos utan för en pianots poet, något som Clara Schumann, som uruppförde verket, sannerligen var. Man bör inte underskatta verkets tekniska krav, men virtuositeten blir aldrig till ett självändamål. Det centrala är pianots och orkesterns omedelbara, nästan kärleksfulla förening samt den varma och poetiska stämning som dominerar verket.

I många av sina verk använde Schumann ett gemensamt motivmaterial i de olika satserna. Inledningens pianistiska ackordlavin följs av blåsarnas ömma huvudtema, som blir till konsertens kärnmotiv. I den första satsen står det i bakgrunden till sidotemat, och det dominerar den efter kadensen följande codan, som i sin framfart både är befriande och knyter samman satsens olika trådar. I den dämpat känsliga Intermezzo utgör kärnmotivet grunden i de eleganta yttersta avsnitten, medan en romantisk sångbarhet bryter fram i det mittersta avsnittet. Även i den energiska finalen, som följer utan avbrott, är huvudtemat en variation av kärnmotivet.

Verkpresentation: Kimmo Korhonen
Översättning: Sebastian Djupsjöbacka

Antonín Dvořák (1841-1904):
Symfoni nr 7 d-moll op. 70

Allegro maestoso
Poco Adagio
Scerzo: Vivace – poco meno mosso
Allegro

Liksom Haydn och Mendelssohn före honom blev även Antonín Dvořák mycket populär i England, som saknade egna tonsättare, och han besökte landet åtminstone åtta gånger under åren 1884-96. I april 1885 dirigerade Dvořák uruppförandet av sin sjunde symfoni, som var ett beställningsverk av Londons filharmoniska sällskap, och det kom att bli en av de största triumferna under hans karriär. Verket har även senare ansetts utgöra höjdpunkten på Dvořáks bana som symfoniker. Dess melodier är kanske inte lika omedelbart tilltalande som i den populära nionde symfonin (”Från Nya världen”; 1893), men vad strukturen och uttryckskraften anbelangar är den sjunde en symfoniskt tätare, mer dramatisk och mer imponerade helhet.

I Dvořáks sjunde symfoni har man hört släktskap med hans nära stödjare och vän Brahms, vars tredje symfoni (1883) hade gjort ett stort intryck på Dvořák när han hörde den. Den sjunde är den mest trotsiga och mörka av Dvořáks symfonier. I den starka första satsen koncentreras dessa känslor i huvudtemat som presenteras genast i satsens första takter, även om det här ännu klingar stillsamt. Den långsamma satsen hör till Dvořáks finaste och mest känslokraftiga. Den börjar med en varm melodi i blåsarna, men satsen har även kraftigare inslag. Scherzot har såväl elegans som livlighet, hämtad ur den böhmiska folkdansen furiant. I finalen återgår vi till den första satsens trotsighet, och liksom i den utgör huvudtemat även här satsens energicentrum. I den avslutande kulmen vänder en variation av huvudtemat musiken till dur, som en välförtjänt belöning för verkets heroiska trots.

Verkpresentation: Kimmo Korhonen
Översättning: Sebastian Djupsjöbacka