This is a past event.
Ring ohne Worte
Philippe Auguin, dirigent
Åbo filharmoniska orkester
Richard Wagner (sov. | arr. Lorin Maazel): Der Ring ohne Worte
Wagners Ring är en operamastodont utan like, och att framföra tetralogin i sin helhet tar flera dagar. Der Ring ohne Worte, Ringen utan ord, är en helhet bestående av operasvitens mest hisnande musikstycken i kronologisk ordning. Verket som framförs utan paus börjar med de första takterna av Rhenguldet, fortsätter med Valkyriornas och Siegfrieds mytiska resa och avslutas med Ragnaröks sista toner. Som kvällens heroiska höjdpunkt klingar Valkyriornas ritt.
Artists
Maestro Philippe Auguin hör till sin generations mest efterfrågade dirigenter och under sin karriär har han dirigerat orkestrar i de mest ansedda operahusen världen över.
För närvarande är Auguin residensartist vid Greklands nationalopera. Han är även konstnärlig ledare emeritus vid Washingtons nationalopera efter att ha arbetat som konstnärlig ledare där i åtta år och dirigerat en lovprisad tolkning av Richard Wagners Ring-tetralogi.
Maestro Auguin har en omfattande historia som dirigent vid flera operahus, som Metropolitan i New York, statsoperan i Wien, Royal Opera House i London, Deutsche Oper i Berlin, operafestspelen i Nyslott samt Teatro alla Scala.
Som symfoniorkesterdirigent har Auguin uppträtt tillsammans med bland annat Wiens filharmoniker, Staatskapelle Dresden, Münchens filharmoniker, Frankrikes nationalorkester, BBC:s symfoniorkester i London, Royal Philharmonic Orchestra, Maggio Musicale Fiorentino, Kinas filharmoniska orkester, Hong Kongs filharmoniker, NHK Philharmonic i Tokyo samt Korean Broadcasting System Symphony.
I VIULU
Matti Koponen, 1. konserttimestari
Philip Zuckerman, 1. konserttimestari
Juha-Pekka Vikman, 2. konserttimestari
Maija Kontunen *
Kerim Gribajcevic
Lauri Haapanen
Marjaana Holva
Jonni Hämäläinen
Annika Pongracz
György Pongracz
Jaana Sippola
Katariina Taipale
Nobu Takizawa
Isa Halme vt
Anna-Maria Huohvanainen vt
II VIULU
Ilana Gothóni * vv
Juha Viljanen * vt
Elizabeth Stewart *
Kati Overbeck ** vt
Oskari Eirola
Riitta Hammarberg
Christina Huurre
Pirjo Klemola
Susanna Suorttanen
Petri Tulonen
Katariina Almgren vt
Ekin Kuzukiran vt
Cinar Yazgan vt
ALTTOVIULU
Jasmine Beams, sooloaltisti vv
Mari Viluksela, sooloaltisti vt
Juhani Forsman **
Sauli Kulmala
Noora Pelto-Aho
Ulla Perksalo
Jouni Rissanen
Ramona Wolin-Takala
Matilda Berghäll vt
David Sarkisyan vt
Antti Vestertinen vt
SELLO
Roi Ruottinen, soolosellisti
Andreas Helling *
Katja Kolehmainen **
Eija Huhtala-Krapu
Pekka Laamanen
Larimatti Punelpuro
Anna Westerlund
Aslihan Gencgönül vt
Lauri Rantamoijanen vt
KONTRABASSO
Mikko Multamäki *
Tomi Laitamäki **
Per Björkling
Matti Kariluoto
Aapo Kyyhkynen
Marko Mäki vt
HUILU
Katja Ceder * vt
Johanna Kärkkäinen **
Anu Honkanen
Heidi Riikonen vt
OBOE
Takuya Takashima * vv
Reiko Mori ** vt
Satu Ala **
Jun Saotome
Katri Riihimäki vt
KLARINETTI
Matteo Mastromarino *
Henna Jämsä **
Alessandro Foschini
Tuomas Takala vt
FAGOTTI
Etienne Boudreault *
Jukka Pylkkänen **
Sari Seppelin vt
KÄYRÄTORVI
Tanja Nisonen * vt
Markku Kolehmainen **
Alexis Routley ** vt
Mervi Huttunen
Yi-Ling Shih vt
Pauliina Koskela vt
Maria Luhtanen vt
Eelis Malmivirta vt
Antti Nisula vt
TRUMPETTI
Lénard Heugen *
Megumi Nakazawa **
Pasqual Llopis vt
PASUUNA
Anna-Liisa Lindberg *
Anna-Maija Laiho-Ihekweazu **
Paden Sharp
Mikko Marttila vt
Jussi Vuorinen vt
TUUBA
Nicholas Indermühle * vv
Joel Wendelin vt
PATARUMMUT
Ari-Pekka Mäenpää *
Jalmari Lintunen **
LYÖMÄSOITTIMET
Tuomas Tainio *
Aki Riihimäki vt
Vladimir Belov vt
Jaakko Lindfors vt
Pasi Suomalainen vt
HARPPU
Päivi Severeide *
Sanni Korpelainen ** vt
Olga Benito vt
* = äänenjohtaja
** = varaäänenjohtaja
vv = virkavapaalla
vt = virkaatekevä
Pieces
När Richard Wagner under hösten 1848 började skissade på librettot till sin opera Siegfrieds Tod (Siegfrieds död) påbörjade han ett massivt projekt som tog honom 26 år att slutföra. Projektet började expandera bakåt, eftersom följande text till operan Die junge Siegfried (Den unge Siegfried) beskrev hjältens tidigare skeden, därefter kom operan Die Walküre (Valkyrian) om händelserna som ledde till Siegfrieds födelse och till slut Das Rheingold (Rhenguldet) som inleder hela den stora händelsekedjan.
Kompositionsarbetet började år 1853 och under dess gång fick den tredje operan Der junge Siegfried sitt numera kända namn Siegfried, medan Siegfrieds Tod fick det nya namnet Götterdämmerung (Ragnarök). Under arbetet med Siegfried blev det en tolv år lång paus i arbetet, under vilken operorna Tristan och Isolde samt Mästersångarna i Nürnberg kom till som egna projekt. Hela den jättelika 15 timmar långa helheten Der Ring des Nibelungen (Nibelungens ring) med fyra operor blev slutligen klar år 1874 och uruppfördes två år senare i Bayreuth i operahelgedomen som byggts enkom för Wagners verk.
I Nibelungens ring har Wagner hämtat inspiration i bl.a. fornskandinaviska, antika grekiska och medeltida mytologier. I centrum för händelserna står olika uttryck för kärlek och maktlystenhet. Överguden Wotan drömmer om en fri och orädd hjälte som skulle kunna rädda världen, men när en sådan hjälte slutligen dyker upp i Siegfried tappar Wotan kontrollen över händelserna och det leder till gudarnas undergång.
När dirigenten Lorin Maazel under 1980-talet började bearbeta Nibelungens ring till ett stort orkesterverk hade han fyra utgångspunkter för arbetet: 1) ”syntesen måste fortskrida fritt (utan pauser) och kronologiskt från den första tonen i Rhenguldet till det sista ackordet i Ragnarök”, 2) ”övergångarna måste vara harmoniskt och periodiskt motiverade”, 3) musiken som används skall huvudsakligen vara sådan musik ur operorna där inga sångare ingår, men vid behov kan användas passager där något orkesterinstrument dubblerar en sångare, alternativt där ett annat lämpligt instrument ersätter den sjungna linjen samt 4) varenda ton måste vara Wagners egen musik.
Der Ring ohne Worte (Ringen utan ord) som färdigställdes år 1987 är en symfonisk dikt som följer operatetralogins händelser rätt fritt. I avsaknaden av sångröster stiger Wagners orkestrala mästerlighet fram i centrum. Med tonsättarens sonsons, operaregissören Wielands Wagners ord representerar de orkestrala partierna operornas ”universella undermedvetna, som binder Wagners karaktärer till varandra och till legendens urgestalt”.
I Maazels 70 minuter långa sammanfattning hör vi minst musik ur Siegfried, endast cirka sex minuter, medan Ragnarök upptar ungefär hälften av helheten. Många även från konsertsalarna bekanta orkesterpartier, som Valkyriornas ritt, ”Waldweben” (Skogens sus), Siegfrieds Rhenfärd eller Siegfrieds sorgmarsch, ingår. Även om det enligt Maazel inte var en uttalad avsikt att inkludera alla ledmotiv som anknyter till Nibelungens ring olika karaktärer, föremål eller idéer, ingår de flesta av dem ändå ett eller annat sätt.
Verkpresentation: Kimmo Korhonen
Översättning: Sebastian Djupsjöbacka