Mengla Huang

This is a past event.

Kinesiskt nyår

Tianyi Lu, dirigent
Huang Mengla, violin

Huang Ruo: Folk Songs (för första gången i Finland)
He Zhanhao & Chen Gang: Butterfly Lovers´ Violin Concerto (för första gången i Finland)

Antonín Dvořák: Symfoni nr 9 e-moll op. 95, ”Från Nya världen”

Huang Ruos personliga och flera olika genrer förenande tonspråk har lovordats i såväl The New Yorker som The New York Times. Butterfly Lovers’ Violin Concerto hör till de mest populära orkesterverken inom den kinesiska musiken. Violinkonserten baserar sig på en kinesisk folksaga med samma namn som berättar om tragisk kärlek, och solist är Huang Mengla, segrare i Paganini-violintävlingen år 2002. Dvořáks populära symfoni, som även den förenar många olika stilar, avslutar konserten som dirigeras av Tianyi Lu, en dirigent som i rask takt erövrar flera kontinenter.

Artists

Tianyi Lu CREDIT Antony Potts
Tianyi Lu
dirigent
Tianyi Lu CREDIT Antony Potts
Tianyi Lu
dirigent

Tianyi Lu är kvinnlig dirigent-residensartist vid Wales nationalopera i Cardiff. Som en del av hennes uppdrag leder hon föreställningar av Bizets opera Carmen under år 2020. Lu är även chefdirigent för St Woolos Sinfonia i Storbritannien, och fram till december 2019 var hon assisterande dirigent i Melbournes symfoniorkester.

Under säsongen 2019-20 debuterar Lu med Skottlands kungliga nationalorkester, Helsingfors stadsorkester, Åbo filharmoniska orkester, Lapplands kammarorkester, Seattles symfoniorkester, Singapores symfoniorkester samt symfoniorkestrarna i Dunedin och Christchurch.

Tianyi Lu deltog aktivt i kungliga Concertgebouworkesterns mästarkurser under ledning av Daniele Gatti i juni 2018 och var Dudamel Fellow vid Los Angeles filharmoniker säsongen 2017-18. År 2016 valdes hon till dirigentprogrammet Linda and Mitch Hart Institute for Women Conductors vid Dallas opera. Efter programmet assisterade hon i produktionen av La Traviata vid operan samt dirigerade en Donizettikonsert år 2017.

Lus breda musikaliska intresse och passion för samtida musik ledde henne till att studera komposition av elektronisk musik samt barockflöjt, viola da gamba och cembalo.

Tianyi Lu föddes i Shanghai men hennes familj flyttade till Nya Zeeland. År 2015 utexaminerades Lu med hedersomnämnande från Wales kungliga musikhögskola, där hon studerade orkesterdirigering under ledning av David Jones.

Huang Mengla CREDIT Fan Xin
Mengla Huang
violin
Huang Mengla CREDIT Fan Xin
Mengla Huang
violin

Mengla Huang föddes i Shanghai. Som 22-åring segrade han i den 49:e internationella Paganini-violintävlingen, och han är en av världens mest aktiva violinister. Han har även fått Renato De Barbieri Memorial-priset för bästa tolkning av Niccolò Paganinis kapriser samt Mario Ruminelli Memorial-priset i Paganini-tävlingen han segrade i. Tack vare sina framgångar är Mengla Huang känd som ”Österns Paganini”.

Sedan 2001 har Huang uppträtt i USA och han har debuterat bland annat i Alice Tully Hall och Lincoln Center i New York. Han har uppträtt som hedersgäst vid öppningskonserten i Kinas nationella centrum för scenkonst. Han är den första kinesiske violinist att ge en recital på den världsberömda internationella musikfestival Pragvår.

Han har turnerat tillsammans med bland annat Basels symfoniorkester, NHK:s symfoniorkester, Dresden Staatskapelle, Tjeckiens filharmoniska orkester, Mexikos nationella symfoniorkester och många andra internationella topporkestrar, och haft framgång i såväl Kina och Japan som i Europa.

År 2014 samarbetade Huang med Kinas enda radiokanal för klassisk musik för att främja den klassiska musikens utveckling i Kina. Mengla Huang har arbetat som professor vid Shanghais musikkonservatorium. Han har även varit gästande professor vid Ishikawas musikakademi i Japan i flera år och är jurymedlem i flera kinesiska och internationella violintävlingar.

 

Pieces

Huang Ruo (1976-)
Folk Songs

I: Flower Drum Song from Feng Yang
II: Love Song from Kang Ding'
III: Little Blue Flower
IV: The Girls from Daban City

”Jag försöker aldrig medvetet att definiera min ståndpunkt. Jag gör vad känner för och tror på. Jag kan inte förneka min bakgrund – min kultur är alltid närvarande. Jag talar fyra kinesiska dialekter och är inte rädd att använda kinesiska element, men inte på ett konstgjort sätt. Det är viktigare för mig att det jag gör har ett nytt innehåll.”

Så beskriver Huang Ro, som föddes på ön Hainan i södra Kina, sina utgångspunkter. Han studerade till en början för sin far, som även han var tonsättare, och bedrev därefter studier vid Shanghais konservatorium där han förkovrade sig i såväl västerländsk som traditionell kinesisk musik. Från och med år 1995 studerade han vidare i USA, där han senare har bosatt sig permanent.

Huangs sätt att använda det kinesiska musikaliska arvet kommer tydligt fram i orkestersviten Folk Songs, som San Franciscos symfoniorkester beställde till sin kinesiska nyårskonsert år 2012. Till sitt verk valde Huang några av Kinas mest kända melodier från olika delar av landet. Den inledande satsen ”Blomtrumsång från Fengyang” är ett livligt och dansant stycke, med stämningar som växlar från lyrisk genomskinlighet till skarp rytmik, förstärkt av slagverk. ”Kärlekssång från Kangding” domineras av en vemodig pastoral stämning, ur vilken en intensiv kulmen växer fram. ”Den lilla blå blomman”, som tillfogades till sviten år 2019, är en känslosam sats med ett vackert violinsolo. Den avslutande satsen ”Flickorna i staden Daban” får ett målmedvetet framåtskridande, rytmiskt dynamiskt uttryck, men så baserar den ju sig på en gammal kärrförarsång.

He Zhanhao (1933-) & Chen Gang (1935-)
Butterfly Lovers' Violin Concerto (Suomen ensiesitys)

He Zhanhaon ja Chen Gangin yhdessä säveltämä Butterfly Lovers' Violin Concerto (Perhosrakastavaisten viulukonsertto) kuuluu kiinalaisen orkesterimusiikin klassikoihin. Teos valmistui Shanghain konservatoriossa opiskelleen säveltäjäkaksikon työnä 1959, mutta se alkoi saavuttaa suosiota vasta 1970-luvun lopulta lähtien, kun Kiinan sisäisistä ristiriidoista noussut ja kaiken muun ohella länsimaisia arvoja vastustanut kulttuurivallankumous (1966-76) oli päättynyt.

Teoksen lähtökohtana on yksi tunnetuimmista vanhoista kiinalaisista kansantarinoista: Perhosrakastavaisten legenda. Sen "idän Romeoksi ja Juliaksi" kutsuttu rakkaustarina on tunnettu jo ainakin Tang-dynastian ajoista (618-907) lähtien, ja itse tarinan on ajateltu sijoittuvan tätäkin varhaisemmaksi Jin-dynastiaan (265-420). Tarina on ollut aiheena niin kuvataiteessa, näytelmissä, perinteisessä kiinalaisessa oopperassa kuin elokuvissakin.

Perhosrakastavaisten viulukonsertto jakaantuu seitsemään yhtäjaksoisesti soitettavaan osaan, jotka kuvaavat monilapsisen rikkaan perheen ainoan tyttären Zhun ja köyhän pojan Liangin rakkaustarinan vaiheita. Sooloviulu edustaa teoksessa Zhuta ja muutamat soolosellon repliikit Liangia.

Hidas avausjakso (Adagio cantabile) alkaa pastoraalisissa tunnelmissa ja kuvaa Zhun lapsuutta. Tyttölapsilla ei ollut tapana opiskella, mutta Zhu onnistuu kääntämään isänsä pään ja lähtee nuoreksi mieheksi naamioituneena matkalle kohti opintoja. Matkalla hän tapaa nuoren miehen Liangin, ja he kokevat välittömästi syvää yhteyttä toisiinsa.

Pianon säestämä viulun lyhyt kadenssi vie rytmisesti ja viulistisesti tehokkaaseen toiseen osaan (Allegro), joka kuvaa mieheksi naamioituneen Zhun ja Liangin eloisia opiskeluvuosia. Seuraava hidas osa (Adagio assai doloroso) kuvaa sitä surua, jota Zhu ja Liang tuntevat, kun Zhu joutuu palaamaan kotiinsa. Zhu kutsuu Liangin käymään luonaan, jotta tämä voisi mennä naimisiin hänen "siskonsa" (eli hänen itsensä) kanssa.

Tam-tamin salamyhkäiset kumahdukset antavat ymmärtää, että seuraavassa jaksossa (Pesante – Piu mosso – Duramente) asiat saavat kohtalokkaan käänteen. Kotona Zhu kuulee, että hänen isänsä on luvannut hänet puolisoksi rikkaan perheen Ma-pojalle, ja sooloviulun kiihkeät kuviot kuvastavat sitä kamppailua, jota Zhu käy isänsä ajatuksia vastaan. Seuraavassa hitaassa jaksossa (Lagrimoso) Liang saapuu paikalle ja tajuaa nyt vihdoin, että Zhu on nainen. Heidän välisensä yhteys muuttuu rakkaudeksi, ja seuraa Zhun (sooloviulu) ja Liangin (soolosello) tunnehehkuinen lemmenduetto.

Duetto katkeaa äkisti seuraavassa Presto resoluto -jaksossa, kun Liang saa kuulla, että Zhu on jo luvattu toiselle. Zhu yrittää kaikkensa viulun iskevissä kuvioissa, mutta Liangin sydän särkyy ja surun murtamana hän kuolee. Avausjakson teemaan palaavassa päätösjaksossa (Adagio cantabile) tarina saa legendanomaisen huipentuman, kun Zhun ja Man hääpäivänä salaperäinen tuulenpuuska avaa Liangin haudan, ja Zhu heittäytyy hautaan; Zhun ja Liangin sielut muuttuvat kuolemassa perhosiksi eivätkä koskaan enää eroa.

Teosesittely: Kimmo Korhonen

Antonín Dvořák (1841-1904)
Sinfonia nro 9 e-molli op. 95, Uudesta maailmasta

Adagio – Allegro molto
Largo
Molto vivace
Allegro con fuoco

Antonín Dvořákin viimeiseksi jäänyt yhdeksäs sinfonia valmistui 1893 säveltäjän asuessa Yhdysvalloissa, jossa hän toimi kolme vuotta New Yorkin Kansallisen konservatorion johtajana. Se on New Yorkissa joulukuussa 1893 olleesta kantaesityksestään lähtien kuulunut romanttisen sinfoniakirjallisuuden rakastetuimpiin teoksiin.

Dvořák oli kiinnostunut kansanmusiikista ja tutustui Yhdysvalloissa paikallisiin intiaanisävelmiin, negrospirituaaleihin ja plantaasilauluihin. Yhdeksäs sinfonia on hengeltään pääosin aidon böömiläistä musiikkia, mutta siinä on aineksia, joiden ansiosta myös amerikkalaisyleisö saattoi kokea teoksen omakseen. Esimerkiksi ensiosan kolmatta, huilun esittämää teemaa on verrattu negrospirituaaliin Swing low, sweet chariot, ja myös hitaan osan kuuluisa englannintorvimelodia on lähellä negrospirituaalien maailmaa. Dvořák antoikin teokselle lisänimen "Uudesta maailmasta".

Yhdeksännessä sinfoniassa osien väliset temaattiset kytkennät ovat pitemmälle vietyjä kuin Dvořákilla yleensä. Teoksen mottoteemaksi hahmottuu ensiosan johdantoa seuraava käyrätorvien ylös ja alas kaareutuva aihe. Se palaa hienopiirteisen ja herkkätunnelmaisen hitaan osan lopulla väkevässä purkauksessa, ja energisessä scherzossa se kuullaan sekä ohimennen siirtymässä valssimaiseen triojaksoon että painokkaammin osan lopulla. Teemayhteydet huipentuvat finaalissa, jossa esiintyy osan omien teemojen lisäksi aiheita kaikista aiemmista osista. Loppunousussa säihkyvät kilvan ensiosan ja finaalin pääteemat.

Teosesittely: Kimmo Korhonen