Bjarke Mogensen

This is a past event.

Sound and Simplicity

Christian Kluxen, dirigent
Bjarke Mogensen, ackordeon

Claude Debussy: Preludium till en fauns eftermiddag
Poul Ruders: Sound and Simplicity - Seven Pillars of Music for Accordion and Orchestra (för första gången i Finland)
Igor Stravinsky: Petrusjka

Den danske ackordeonvirtuosen Bjarke Mogensen har befäst sin plats på världens konsertscener. År 2012 vann han första pris i Europeiska radio- och TV-unionens New Talent-tävling. Hans landsman Ruders Sound and Simplicity är komponerat just för Mogensen, och verket framförs för första gången i Finland. Kvällen med Christian Kluxen, som redan tidigare har dirigerat flera imponerande program i Åbo, inleds med Debussys ikoniska symfoniska dikt och avslutas med Stravinskys sprakande och temperamentsfulla Petrusjka.

Artists

Christian Kluxen
Christian Kluxen
dirigent
Christian Kluxen
Christian Kluxen
dirigent

Christian Kluxen är konstnärlig ledare för Victoria Symphony i Kanada och chefdirigent för Arktisk Filharmoni i Norge. Under säsongen 2014-15 var han Dudamel Fellow vid Los Angeles filharmoniska orkester och var assisterande dirigent till Gustavo Dudamel och Esa-Pekka Salonen.

Christian Kluxen har arbetat med många betydande orkestrar över hela Europa, däribland Londons filharmoniska orkester, Royal Philharmonic Orchestra, Göteborgs symfoniorkester och Strasbourgs filharmoniska orkester. Under pågående säsong debuterade han med Oregons symfoniorkester, Bremens filharmoniska orkester, Münchens kammarorkester, Norrlandsoperans symfoniorkester samt Skottlands nationella ungdomsorkester.

På operascenen har Kluxen dirigerat den kritikerrosade föreställningen av Madama Butterfly vid Danmarks nationalopera år 2016 och han debuterade i Berlin där han dirigerade Trollflöjten vid Komische Oper. År 2017 framförde Kluxen framgångsrikt operetten Läderlappen tillsammans med Aarhus Symfoniorkester och Ariadne auf Naxos med Arktisk Filharmoni. Sommaren 2019 tolkade han operan Carmen vid Opera Hedeland i Danmark och han framför Bizets verk även i Norge med Arktisk Filharmoni.

Christian Kluxen föddes år 1981 i Köpenhamn, och kontakten till hemlandet är en viktig del av hans karriär: han har arbetat över hela Danmark, inklusive Danmarks Radios symfoniorkester och Copenhagen Phil.

Bjarke Mogensen
Bjarke Mogensen
ackordeon
Bjarke Mogensen
Bjarke Mogensen
ackordeon

År 2011 vann Bjarke Mogensen Danmarks radios P2-kanals kammarmusiktävling med sin duo MYTHOS samt Almeres internationella kammarmusiktävling. År 2012 segrade han i Europeiska radio- och TV-unionens tävling ”New Talent” i Bratislava och några år senare fick Mogensen de danska musikkritikernas pris, bägge för första gången till en ackordeonist.

Under sina studieår gav Bjarke Mogensen en solorecitaldebut i Weill Recital Hall i Carnegie Hall i New York och uppträdde i Europa på kända konsertestrader som Concertgebouw i Amsterdam och Barbican Hall i London.

Mogensen har framfört kammarmusik i duon med bland annat violinisten Gidon Kremer, violinisten Tatjana Masurenko och cellisten Andreas Brantelid. Som solist har han framträtt bland annat med orkestern Moscow Virtuosi, orkestern Kremerata Baltica, Slovakiska nationella filharmoniska orkestern, Tyrolens symfoniorkester, Danmarks Radios symfoniorkester, Prags radio-orkester och Copenhagen Phil.

Bjarke Mogensen spelar på en ackordeon av märket Mythos modell nr. 5, som ofta kallas för ackordeonens Stradivarius. Bjarke Mogensen har utexaminerats från solistklassen i Danmarks nationella musikakademi, där han numera är assisterande professor i ackordeon och kammarmusik.

Till hans kommande höjdpunkter hör premiärerna i Kanada, Finland och Ryssland av Poul Ruders ackordeonkonsert Sound and Simplicity, som igen är ett fantastiskt verk för ackordeon, komponerat för och tillägnat just Mogensen.

Pieces

Claude Debussy (1862-1918)
Preludium till en fauns eftermiddag

Claude Debussy har allmänt setts som en personifikation av impressionismen inom musiken. I verkligheten var han inte speciellt förtjust i denna definition och han upplevde sig själv stå närmare symbolisterna. Användandet av den från bildkonsten lånade termen i samband med honom visar dock på att inspirationen till hans verk ofta var utommusikalisk, vid sidan av bildkonsten även litteraturen eller olika naturfenomen.

Debussys impressionism flammade för första gången upp i orkesterverket En fauns eftermiddag (1894). Ordet ”preludium” blev en permanent del av titeln, även om Debussy aldrig förverkligade sin ursprungliga idé om ett verk med tre satser (Prelude, Interlude, Paraphrase). Tillägget är dock åtminstone bildligt talat träffande, eftersom verket blev ett förspel för något betydligt större, och tonsättaren och dirigenten Pierre Boulez har konstaterat att ”liksom den moderna poesin härstammar ur vissa av Baudelaires dikter, är det lika berättigat att säga att den moderna musiken uppkom i samband med En fauns eftemiddag”.

Inspirationen till En fauns eftermiddag har varit den symbolistiska poeten Stéphane Mallarmés dikt med samma namn, som beskriver en halvt sovande, halvt vaken fauns sinnliga känslor under en slö och varm eftermiddag. Verket växer från inledningens kända flöjtsolo till en med förfinat nyanserade orkesterfärger målad tondikt, som når upp till några höjdpunkter och därefter avmattas och tonar bort. Verket nådde ytterligare berömmelse när den legendariske dansaren Vaslav Nijinskij år 1912 gjorde en koreografi till verket, som väckte en skandal med sin ohöljda eroticism.

Verkpresentation: Kimmo Korhonen
Översättning: Sebastian Djupsjöbacka

Poul Ruders (1949-)
Sound and Simplicity - Seven Pillars of Music for Accordion and Orchestra (för första gången i Finland)

Rain
Trance
Haiku
Smoke
Song Link
Twilight
Wolf Moon

Den danske tonsättaren Poul Ruders, som i mars 2019 firade sin 70-årsdag, hör till vår tids mest ansedda nordiska kompositörer. Hans arbete har en exceptionell bredd, och uttrycksskalan i hans musik sträcker sig från stillsam meditation till storskaligt drama och från enkla texturer till mångfacetterad komplexitet. I hans stora produktion ingår operor, fem symfonier, ett tjugotal konserter, övriga orkesterverk samt ett mångsidigt utbud av kammar- och vokalverk.

Till Ruders senaste produktion hör Sound and Simplicity – Seven Pillars of Music (2018) för ackordeon och orkester. Verket är skrivet för dansken Bjarke Mogensen, som har ensamrätt till verket från uruppförandet i april 2019 till våren 2023. Verket utgör den sista delen av Ruders fritt hållna ”ackordeontrilogi”, där de två tidigare verken är Serenades on the Shores of the Cosmic Ocen (2004) och Songs and Rhapsodies (2011).

Titeln Sound and Simplicity syftar på två litterära inspirationskällor: i den första satsen Jane Austens roman Sense and Sensibility och i den andra satsen T.E. Lawrences (”Lawrence av Arabien”) krigsmemoarer Seven Pillars of Wisdom. Det rör sig ändå inte om några direkt programmatiska referenser. Ruders har konstaterat att enkelhet (simplicity) är en dygd som han som konstnär har börjar uppskatta allt mer under sin karriär, och fyra av konsertens sju satser är enligt honom mycket enkla, den andra satsen Trance bygger rentav på enbart fyra toner.

Verkpresentation: Kimmo Korhonen
Översättning: Sebastian Djupsjöbacka

Igor Stravinsky (1882-1971)
Petrusjka

Igor Stravinskys tre baletter från inledningen av 1910-talet, komponerade för Sergej Djagilevs Ryska balett (Ballets Russes), Eldfågeln (1910), Petrusjka (1911) och Våroffer (1913) förde honom sensationellt till bräschen av sin tids nya musik. Även om de alla hör till hans sk. ”ryska period” har de alla sina egna profiler.

I trojkan av verk utgör Petrusjka en förenande länk i övergången från Eldfågelns färgstarka sagovärld mot Våroffers rytmiskt extatiska primitivistiska modernism. Musiken övergår från en situation till en annan i ofta skarpa klipp, och den är såväl energiskt livsbejakande som kantigt och naivt humoristisk. Tanken på ett konsertstycke för piano och orkester, som figurerade i början av kompositionsarbetet, kan man ibland uppfatta i pianots solistiska partier. Musiken får en egen färg av de effektivt använda ryska folkvisorna, som redan i Eldfågeln hade en viktig roll, medan två melodier av den österrikiska valskompositören Joseph Lanner ger verket en populär prägel.

Petrusjka är indelad i fyra tablåer som spelas utan avbrott och som utspelar sig på ett torg i S:t Petersburg. Verket berättar om tre marionetter som ägs av en teaterdirektör – Petrusjka, en ballerina och en mor – och som snabbt vaknar till liv. Petrusjka blir förtjust i ballerinan, som i sin tur kastar sig en den grove och dumme morens famn. Till slut dödar moren den svartsjuke Petrusjka. I slutscenen ser teaterdirektören hur Petrusjka hånar alla dem som han själv som direktör har lurat.

Verkpresentation: Kimmo Korhonen
Översättning: Sebastian Djupsjöbacka