Bjarke Mogensen

This is a past event.

Öppen generalrepetition: Sound and Simplicity

Kulturkortsinnehavare samt skol- och daghemsgrupper kan följa med öppna generalrepetitioner gratis.

Christian Kluxen, dirigent
Bjarke Mogensen, ackordeon

Claude Debussy: Preludium till en fauns eftermiddag
Poul Ruders: Sound and Simplicity - Seven Pillars of Music for Accordion and Orchestra (för första gången i Finland)
Igor Stravinsky: Petrusjka

Den danske ackordeonvirtuosen Bjarke Mogensen har befäst sin plats på världens konsertscener. År 2012 vann han första pris i Europeiska radio- och TV-unionens New Talent-tävling. Hans landsman Ruders Sound and Simplicity är komponerat just för Mogensen, och verket framförs för första gången i Finland. Kvällen med Christian Kluxen, som redan tidigare har dirigerat flera imponerande program i Åbo, inleds med Debussys ikoniska symfoniska dikt och avslutas med Stravinskys sprakande och temperamentsfulla Petrusjka.

Generalrepetitioner

Generalrepetitionens längd varierar. På generalrepetitionen spelas kvällens konspertprogram vanligtvis i konsertordning. Syftet med repetitionen är att spela genom hela konserten. Beroende på dirigenten och programmet övas ibland också enskilda satser eller stämmor, alternativt kan delar av programmet lämnas bort eller spelas lättare.

Generalrepetitionerna hålls i Åbo konserthus, Aningaisgatan 9, om inte annat anges. Konserthusets dörrar öppnas ca kl. 10.30, dörrarna till salen några minuter före repetitionens början. Konserthusets café har inte öppet i samband med repetitionerna.

Skol- och daghemsgrupper

Det är möjligt att förbereda sig inför besöket med ett förhandsmaterial som sänds till skolor och daghem.

Artists

Bjarke Mogensen
Bjarke Mogensen
harmonikka
Bjarke Mogensen
Bjarke Mogensen
harmonikka

Vuonna 2011 Bjarke Mogensen voitti Tanskan radion P2–kanavan kamarimusiikkikilpailun MYTHOS-duollaan sekä Almeren kansainvälisen kamarimusiikkikilpailun. Vuonna 2012 hän voitti 1. palkinnon Euroopan yleisradiounionin ”New Talent” -kilpailussa Bratislavassa ja muutamaa vuotta myöhemmin Mogensen vastaanotti Tanskan musiikkikriitikoiden palkinnon, molemmat ensimmäistä kertaa harmonikalle.

Opiskeluvuosinaan Bjarke Mogensen antoi sooloresitaalidebyytin Weill Recital Hallissa New Yorkin Carnegie Hallissa ja esiintyi Euroopassa kuuluissa konserttipaikoissa kuten Amsterdamin Concertgebouwssa ja Lontoon Barbican Hallissa.

Mogensen on esittänyt kamarimusiikkia duona muun muassa viulisti Gidon Kremerin, viulisti Tatjana Masurenkon ja sellisti Andreas Brantelidin kanssa. Solistina hän on työskennellyt muun muassa Moscow Virtuosi orkesterin, Kremerata Baltica orkesterin, Slovakian kansallisen filharmonisen orkesterin, Tirolin sinfoniaorkesterin, Tanskan kansallisen sinfoniaorkesterin, Prahan radion orkesterin ja Kööpenhaminan filharmonisen orkesterin kanssa.

Bjarke Mogensen soittaa Mythos-merkin malli numero 5 harmonikkaa, jota usein sanotaan harmonikoiden Stradivariukseksi. Bjarke Mogensen on valmistunut Tanskan kansallisesta musiikkiakatemiasta solistiluokalta. Nyt hän toimii oppilaitoksessa harmonikansoiton ja kamarimusiikin apulaisprofessorina.

Tuleviin kohokohtiin kuuluvat Kanadan, Suomen ja Venäjän ensiesitykset Poul Rudersin harmonikkakonsertosta Sound and Simplicity, joka on jälleen yksi upea nimenomaan Mogensenille kirjoitettu ja omistettu harmonikkateos.

Pieces

Poul Ruders (1949-)
Sound and Simplicity - Seven Pillars of Music for Accordion and Orchestra (Suomen ensiesitys)

Rain
Trance
Haiku
Smoke
Song Link
Twilight
Wolf Moon

Tämän vuoden maaliskuussa 70-vuotispäiviään viettänyt tanskalainen Poul Ruders kuuluu aikamme arvostetuimpiin pohjoismaisiin säveltäjiin. Hänen työssään on poikkeuksellista laaja-alaisuutta, ja hänen musiikkinsa ilmaisuasteikko ulottuu hiljaisesta mietiskelystä suurieleiseen draamaan ja yksinkertaisista tekstuureista monisäikeiseen kompleksisuuteen. Hänen mittavaan tuotantoonsa kuuluu oopperoita, viisi sinfonia, parisenkymmentä konserttoa, muita orkesteriteoksia sekä monipuolinen valikoima kamari- ja vokaalimusiikkiteoksia.

Rudersin uusimpaan tuotantoon kuuluva Sound and Simplicity – Seven Pillars of Music (2018) harmonikalle ja orkesterille on sävelletty tanskalaiselle Bjarke Mogensenille, jolla on teokseen yksinoikeus huhtikuussa 2019 olleesta kantaesityksessä kevääseen 2023. Teos muodostaa viimeisen osan Rudersin vapaamuotoisesta "harmonikkatrilogiasta", jonka aiempia teoksia ovat Serenades on the Shores of the Cosmic Ocean (2004) sekä Songs and Rhapsodies (2011).

Sound and Simplicityn nimi viittaa kahteen kirjalliseen innoittajaan: alkuosa Jane Austenin romaaniin Sense and Sensibility ja jälkiosa T. E. ("Arabian") Lawrencen sotamuistelmiin Seven Pillars of Wisdom. Silti mistään suorista ohjelmallisista viitteistä ei ole kyse. Ruders on todennut, että yksinkertaisuus (simplicity) on hyve, jota hän on taiteilijana alkanut arvostaa uran edetessä yhä enemmän, ja neljä konserton seitsemästä osasta on hänen mukaansa hyvin yksinkertaisia, toinen osa Trance jopa vain neljälle sävelelle rakentuva.

Teosesittely: Kimmo Korhonen

Igor Stravinsky (1882-1971)
Petruška

Igor Stravinskyn kolme Sergei Djagilevin Venäläiselle baletille (Ballets Russes) 1910-luvun alussa säveltämää balettia Tulilintu (1910), Petruška (1911) ja Kevätuhri (1913) nostivat hänet sensaatiomaisesti aikansa uuden musiikin kärkeen. Vaikka ne kaikki kuuluvat hänen ns. "venäläiseen kauteensa", jokaisella niistä on omanlaisensa profiili.

Petruška merkitsi teoskolmikossa välittävää niveltä siirryttäessä Tulilinnun värikylläisestä sadunomaisuudesta kohti Kevätuhrin rytmisesti hurmioitunutta primitivististä modernismia. Sen musiikki siirtyy tilanteesta toiseen usein jyrkkinä leikkauksina, ja siinä on sekä energistä elämänmyönteisyyttä että kulmikkaan naivistista huumoria. Sävellystyön alkuvaiheisiin kuulunut ajatus konserttikappaleesta pianolle ja orkesterille kuuluu paikoin pianon solistisuutena. Omaa väriään musiikille antavat tehokkaasti hyödynnetyt venäläiset kansansävelmät, joilla jo Tulilinnussa oli tärkeä rooli, kun taas kaksi itävaltalaisen valssisäveltäjän Joseph Lannerin sävelmää tuovat teokseen populääriä sävyä.

Petruška jakaantuu neljään yhtäjaksoisesti soitettavaan kuvaelmaan, jotka sijoittuvat pietarilaiselle torille. Teos kertoo kolmesta teatterinjohtajan omistamasta sätkynukesta - Petruškasta, ballerinasta ja maurista - jotka äkkiä heräävät eloon. Petruška ihastuu ballerinaan, joka puolestaan heittäytyy karkean ja typerän maurin syliin. Lopulta mauri surmaa mustasukkaisen Petruškan. Loppukohtauksessa teatterin johtaja näkee Petruškan kuitenkin pilkkaavan kaikkia niitä, joita hän on johtajana itse huijannut.

Teosesittely: Kimmo Korhonen