Huilisteja konserttisalissa

Tämä on mennyt tapahtuma.

Nuorten solistien konsertti 2022

Tomas Djupsjöbacka, kapellimestari 
Turun filharmoninen orkesteri

Bing-Cheng Xiang, tuuba
Bruce Broughton: Konsertto tuuballe ja orkesterille

Ilkka Haapanen, lyömäsoittimet
Emmanuel Séjourné: Konsertto Marimballe ja jousille, osa Avec force

Eliel Lahesmaa, klarinetti
Carl Maria von Weber: Concertino op. 26

Tuuli Raitio, viulu
Jean Sibelius: Viulukonsertto d-molli op. 47, osa I Allegro moderato

Väliaika

Timofey Nguen, alttoviulu
Paul Hindemith: Der Schwanendreher, konsertto alttoviululle ja orkesterille, osa I Zwischen Berg und tiefem Tal

Milagros Samanamud Loli, sopraano
Giuseppe Verdi: "E strano, e strano...Follie, follie...Sempre Libera" aaria oopperasta La Traviata

Aleksandra Gribanova, viulu
Igor Frolov: Konserttifantasia Gershwinin oopperan Porgy ja Bess teemoista

On taas nuorten taitureiden aika valloittaa lava. Maamme vanhimman nuorten solistien konsertin tähdet ovat Turun konservatorion ja Turun ammattikorkeakoulun musiikin koulutuksen opiskelijoita. Jokavuotisessa perinteessä huippulahjakkaat nuoret muusikot tulkitsevat instrumenttikirjallisuutensa helmiä ammattiorkesterin solisteina. Tomas Djupsjöbacka johtaa filharmonikoita. 

Yhteistyössä: Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemia ja Turun konservatorio

Turvallisuutesi on meille tärkeää. Tutustuthan korona-ajan turvallisuusohjeisiimme tästä linkistä.

Esiintyjät

Bing-Cheng Xiang
Bing-Cheng Xiang
tuuba
Bing-Cheng Xiang
Bing-Cheng Xiang
tuuba

Bing-Cheng Xiang syntyi vuonna 1995 Lanzhoussa Kiinassa. Hän aloitti musiikin parissa klarinettiopinnoilla kymmenen vuoden isässä isänsä opetuksessa. Vuonna 2012 hän vaihtoi tuubaan. Puolen vuoden tuubaopintojen jälkeen hän läpäisi Tianjinin musiikkikonservatorion pääsykokeet ja aloitti tuubansoiton opinnot vuonna 2013. Vuonna 2016 hän jätti opinnot Kiinassa ja saapui Suomeen opiskelemaan Lahden konservatoriossa Juha Salmelan johdolla. Hän on osallistunut useille mestarikursseille ja ottanut yksityisiä tunteja Suomessa ja ympäri maailmaa. Vuonna 2021 hän aloitti opiskelun Turun AMK:n Taideakatemiassa Nicolas Indermühlen johdolla.

Ilkka Haapanen
Ilkka Haapanen
lyömäsoittimet
Ilkka Haapanen
Ilkka Haapanen
lyömäsoittimet

Ilkka Haapanen (s. 1997) on Suomen alkuperäisestä pääkaupungista, Turusta, lähtöisin oleva 24-vuotias lyömäsoittaja. Valmistuttuaan Puolalanmäen musiikkilukiosta vuonna 2016, hän jatkoi ensin Turun konservatoriolle, ja siitä Turun AMK:n Taideakatemialle, joissa molemmissa häntä on opettanut Ari-Pekka Mäenpää. Haapanen kävi vuoden 2021 keväällä hakemassa myös ulkomaista opetusta vaihto-opiskelun merkeissä Leuvenista, Belgiasta. LUCA School of Artsissa hänen opintojaan ohjasivat Chin-Cheng Lin ja Ludwig Albert. 

Eliel Lahesmaa
Eliel Lahesmaa,
klarinetti
Eliel Lahesmaa
Eliel Lahesmaa,
klarinetti

Eliel Lahesmaa (s.2007) aloitti klarinetinsoiton opintonsa kahdeksanvuotiaana Kaarinassa musiikkiopisto Arkipelagissa opettajanaan Timo Lahti. Vuodesta 2019 hän on jatkanut opintojaan Outi Heiskasen johdolla Turun Konservatoriossa. Eliel on päässyt soittamaan puhallin- ja sinfoniaorkestereissa, solistina konservatorion puhallinorkesterin kanssa ja kamarimusiikkikokoonpanoissa. Soittamisen lisäksi Eliel pitää muun muassa musiikin kuuntelusta ja liikunnasta.    

Tuuli Raitio
Tuuli Raitio
viulu
Tuuli Raitio
Tuuli Raitio
viulu

Tuuli Raitio (s. 1998) opiskelee Sibelius-Akatemiassa Petri Aarnion viululuokalla ja viimeistelee samalla pedagogiopintojaan Turun Taideakatemiassa Siljamari Heikinheimon johdolla. Raitio on opiskellut mm. Sirkka Kuulan, Yvonne Robertsin ja Alexander Vinnitskin oppilaana. Raitio on aktiivinen kamarimuusikko, ja esiintynyt TFO:n solistina syksyllä 2020 osana Nuorten solistien konserttia sekä Sigyn Sinfoniettan solistina syksyllä 2021. Raitio soittaa Sibelius-Akatemian myöntämää Martin Wegelius-säätiön Eero Haahti -viulua vuodelta 2004.

Timofey Nguen
Timofey Nguen
alttoviulu
Timofey Nguen
Timofey Nguen
alttoviulu

Timofey Nguen aloitti viulunsoitonopinnot kuuden vuoden iässä. Hän valmistui viulistiuksi vuonna 2021 Turun AMK:n Taideakatemiasta professori Alexander Vinnitskin luokalta. 2018 hän aloitti alttoviulun soittamisen Harri Sippelin johdolla, ja jatkaa tällä hetkellä alttoviuluopintojaan.

Timofey Nguen on saanut palkintoja useista musiikkikilpailuista. Hän on esiintynyt Vietnamissa TV-lähetyksessä, osallistunut Kronberg im Taunuksessa viulun mestarikurssille vuonna 2015, konsertoinut useissa Espanjan kaupungeissa vuonna 2019 ja soittanut viulusolistina Sigyn Sinfoniettan ja Turun filharmonisen orkesterin kanssa.

Milagros Samanamud Loli
Milagros Samanamud Loli
sopraano
Milagros Samanamud Loli
Milagros Samanamud Loli
sopraano

Milagros Samanamud Loli on opiskellut laulua Italiassa Pesaron G. Rossini konservatoriossa ja Helsingin konservatoriossa. Hän valmistui 2013 pääaineenaan laulu. 2016 hän oli Berliinin filharmonikkojen Daniel Baremboimin johtamassa produktiossa The Dream of Gerontius ja 2017 Zubin Mehtan johtamassa Richard Straussin teoksessa Die Frau ohne Schatten. Tällä hetkellä hän opiskelee laulua Turun AMK:ssa Lilia Varnaksen johdolla ja on Key Ensemblen jäsen. Huhti-toukokuussa hän laulaa Cavalleria Rusticana & Pajazzon -oopperaproduktion kuorossa ÅST:lla. Kesällä häntä voi kuulla useissa liedkonserteissa Turun seudulla. 

Aleksandra Gribanova
Aleksandra Gribanova
viulu
Aleksandra Gribanova
Aleksandra Gribanova
viulu

Aleksandra Gribanova syntyi vuonna 1993 Almatyssä Kazakstanissa. Hän aloitti viulunsoiton opinnot 7 vuoden iässä opettajanaan Sofia Zaturinskaya. Hän valmistui vuonna 2020 Russian State Specialized Academy of Artsista musiikkilinjalta. Aleksandralla on myös lingvistin koulutus, ja hän on työskennellyt tulkkina ja matkaoppaana Moskovassa. Nykyään Aleksandra opiskelee musiikkipedagogiaa Turun AMK:n Taideakatemiassa Alexander Vinnitskin johdolla. Aleksandra esiintyy säännöllisesti solistina, kamarimuusikkona sekä orkesterimuusikkona.

Tomas Djupsjöbacka
Tomas Djupsjöbacka
kapellimestari
Tomas Djupsjöbacka
Tomas Djupsjöbacka
kapellimestari

Tomas Djupsjöbacka tunnetaan monipuolisena muusikkona, joka esiintyy sekä sellistinä että nykyään yhä useammin kapellimestarina. 

Djupsjöbackan tausta on kamarimusiikissa. Hän on jousikvartetti Meta4:n perustajajäsen ja esiintyy säännöllisesti myös maineikkaan Chamber Orchestra of Europen riveissä. 

Kapellimestarina Djupsjöbacka debytoi Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin kanssa jouluna 2013, ja on sen jälkeen johtanut lähes kaikkia suomalaisorkestereita, kuten Radion Sinfoniaorkesteria, Helsingin kaupunginorkesteria, Oulu Sinfoniaa ja Sinfonia Lahtea. Djupsjöbacka vierailee myös säännöllisesti johtamassa Turun filharmonista orkesteria ja Jyväskylä Sinfoniaa. Muusikoiden aloitteesta Djupsöbacka pyydettiin Lapin kamariorkesterin päävierailijaksi, ja hän on toiminut tehtävässä kaudesta 2019–2020 lähtien. Djupsjöbacka on myös Vaasan kaupunginorkesterin ylikapellimestarina kolmivuotisella sopimuksella, joka alkoi tammikuussa 2021.

Klassisen ohjelmiston lisäksi Djupsjöbacka on viime vuosina kantaesittänyt lukuisia sävellyksiä muun muassa Jukka Tiensuulta, Veli Kujalalta, Sampo Haapamäeltä sekä Mikko Heiniöltä ja tehnyt konserteissaan yhteistyötä jonglöörien, tanssijoiden ja foley-artistin kanssa.

Djupsjöbacka aloitti kapellimestariopinnot yksityisesti vuonna 2012 New Yorkin Metropolitan-oopperan ylikapellimestarin Yannick Nézet-Séguinin opissa. Opintojaan hän jatkoi Sibelius-Akatemian kapellimestariluokalla, josta hän valmistui vuonna 2017. Djupsjöbacka on myös osallistunut Jorma Panulan mestarikursseille.  

Teokset

Bruce Broughton:
Konsertto tuuballe ja orkesterille

Bruce Broughton (s. 1945) on amerikkalainen televisio-, elokuva-, videopeli- ja konserttiteosten säveltäjä. Hän on voittanut kymmenen Emmy-palkintoa ja ollut ehdolla Oscar-palkinnonsaajaksi. Broughton sävelsi tuubakonserton alun perin sonaatiksi tuuballe ja pianolle vuonna 1978 Tommy Johnsonille, amerikkalaiselle tuubistille, joka on soittanut Jaws-elokuvan musiikin tunnetun tuubasoolon. Broughton työskenteli tiiviissä yhteistyössä Johnsonin kanssa ja tutustui tuuban ominaisuuksiin ja repertuaariin. Broughton kirjoitti teoksen uudelleen tuuballe ja orkesterin puhaltajille vuonna 1987 ja vuonna 2003 konsertoksi tuuballe ja orkesterille.

Teosesittely: Bing-Cheng Xiang

Emmanuel Séjourné
Konsertto marimballe ja jousille, osa Avec force

Emmanuel Séjournén (s. 1961) säveltämä Concerto for Marimba and Strings on alun perin lyömäsoittaja Bogdan Bacanun tilaama ja sävelletty vuonna 2005. Alun perin siinä oli vain kaksi osaa, mutta vuonna 2015 Séjourné sävelsi tämän uuden ensimmäisen osan, Avec force, täyttämään konserton normaaliin kolmen osan mittaan.  Konserttoa on kuvattu uniikiksi, sillä se on yksi harvoista suosituista lyömäsoitinteoksista, joissa marimba esiintyy romanttisen musiikin kontekstissa. 

Teosesittely: Ilkka Haapanen

Carl Maria von Weber:
Concertino op. 26

Säveltäjä Carl Maria von Weber (1786–1826) tapasi klarinetisti Heinrich Baermannin ensimmäisen kerran loppuvuodesta 1810. Seuraavana keväänä Weber sävelsi Concertinon op. 26 kuudessa päivässä ja Baermann esitti teoksen 5. huhtikuuta Münchenissa. Yleisö otti teoksen iloiten vastaan. 

Concertino alkaa c-molli johdannolla, jonka jälkeen Es-duuri pääteema alkaa. Leikkisten muunnelmien jälkeen teos saavuttaa orkesterifermaatin. Iloinen ja eloisa allegro-osa pitää sisällään nopeita rytmisiä kuvioita, arpeggioita ja kromaattisia juoksutuksia.

Teosesittely: Eliel Lahesmaa

Jean Sibelius:
Viulukonsertto d-molli op. 47, osa I Allegro moderato

Jean Sibeliuksen (1865–1957) d-molli viulukonsertto op. 47 on säveltäjän yksi tunnetuimpia ja rakastetuimpia teoksia. Suomalaisesta luonnosta inspiraatiota saaneet teemat ja säveltäjälle tyypillinen sibeliaaninen harmoniamatto kipeine pidätyksineen luovat teoksen ylle mystisen ja jännitteisen tunnelman. Alun perin vuonna 1904 sävelletty konsertto koostuu kolmesta osasta, joista ensimmäinen, Allegro moderato, on kirjoitettu ajalle tyypilliseen sonaattimuotoon. Sibelius teki alkuperäiseen teokseen muutoksia, ja nykymuodossaan tunnettu versio valmistui vuonna 1907. Ensimmäisen osan herkkä ja eteerinen alku ja virtuoosinen pitkä kadenssi ovat säilyneet alkuperäisestä muuttumattomina.

Teosesittely: Tuuli Raitio

Paul Hindemith
Der Schwanendreher, konsertto alttoviululle ja orkesterille, osa I Zwischen Berg und tiefem Tal

Der Schwanendreher (kirjaimellisesti käännettynä joutsenen kääntäjä) kuuluu alttoviulukonserttojen ydinohjelmistoon, Waltonin ja Bartókin konserttojen lisäksi. Hindemith sävelsi teoksen vuonna 1935, ja kantaesitti teoksen itse Amsterdamissa samana vuonna. Jokainen teoksen osa pohjautuu erilliseen keskiaikaiseen saksalaiseen kansansävelmään. Joskus teosta kutsutaankin vanhojen kansanlaulujen konsertoksi. Konserton orkestraatio on mielenkiintoinen sillä siitä puuttuvat viulut ja alttoviulut. Näin ollen alttoviulusolisti kuuluu teoksesta hyvin.

Teosesittely: Timofey Nguen

Giuseppe Verdi:
"E strano, e strano...Follie, follie...Sempre Libera" aaria oopperasta La Traviata

Alfredo on Violettan salongissa ja tunnustaa rakkautensa Violettalle. Violetta tuntee vetoa Alfredoon ja tarvetta rakkauteen, mutta on samalla tietoinen sairaudestaan. Violetta on näin tunteiden vaiheilla. Aria on luokassaan Verdin pisin ja kestää yli 10 minuuttia resitatiivien kanssa. Teos vaatii laulajalta erinomaista taitoa ja hyvää kestävyyttä. Tämä Violettan kohtaus sisältää kaksi osaa: ensin kuullaan mietteliäs “ah fors’è lui”, joka on lyyrinen ja tulee laulaa kauniilla äänenlaadulla ja väreillä. Sen jälkeen kuullaan ”sempre libera”, joka vaatii koloratuurisopraanon taitoja virtuoottisten juoksutustensa ja korkeiden nuottiensa takia.

Teosesittely: Milagros Samanamud Loli

Igor Frolov:
Konserttifantasia Gershwinin oopperan Porgy ja Bess teemoista

Porgy ja Bess on ensimmäinen amerikkalainen folk-ooppera, ja sen on säveltänyt Amerikan suurimpiin säveltäjiin kuuluva George Gershwin. Gershwin on valinnut oopperaan monipuolista musiikillista materiaalia, joka perustuu jazzin ja bluesin motiiveihin, folk-melodioihin ja improvisaatioon. Igor Frolovin Konserttifantasia oopperan Porgy ja Bess teemoista on hyvin suosittu teos, ja niin esittäjien kuin kuulijoidenkin ihailema. Teos koostuu parhaista melodioista, kuten Summertime, I Got Plenty O´ Nuttin ja It Ain’t Necessarily So.

Teosesittely: Aleksandra Gribanova