kapellimestari Philippe Auguin

Tämä on mennyt tapahtuma.

Ring ohne Worte

Philippe Auguin, kapellimestari
Turun filharmoninen orkesteri

Richard Wagner (sov. Lorin Maazel): Der Ring ohne Worte

Wagnerin Ring on oopperajärkäle vailla vertaa, ja tetralogian esittäminen kokonaisuudessaan kestää useita päiviä. Der Ring ohne Worte, Ring ilman sanoja, on oopperasarjan henkeäsalpaavimmista musiikkipaloista koostuva ja kronologisesti etenevä kokonaisuus. Ilman väliaikaa esitettävä teos alkaa Reininkullan ensitahdeista, jatkuu Valkyyrioiden sekä Siegfriedin myyttisessä matkassa ja päättyy Jumalten tuhon viimeisiin säveliin. Illan huipentumana kajahtaa sankarillinen Valkyyrioiden ratsastus.

Esiintyjät

Philippe Auguin
Philippe Auguin
kapellimestari
Philippe Auguin
Philippe Auguin
kapellimestari

Maestro Philippe Auguin on sukupolvensa kysytyimpiä kapellimestareita ja hän on urallaan johtanut orkestereita arvostetuimmissa oopperataloissa ympäri maailmaa.

Auguin toimii tällä hetkellä Kreikan kansallisoopperan residenssitaiteilijana. Lisäksi hän on Washingtonin kansallisoopperan emeritus taiteellinen johtaja toimittuaan tehtävässä kahdeksan vuotta ja johdettuaan ylistetyn tulkinnan Richard Wagnerin Ring-tetralogiasta.

Maestro Auguinilla on laaja esityshistoria upeissa oopperataloissa kuten New Yorkin Metropolitanissa, Wienin kansallisoopperassa, Lontoon Royal Opera Housessa, Berliinin Deutsche Operissa, Savonlinnan oopperajuhlilla sekä Teatro alla Scalassa.

Sinfoniakonserttien kapellimestarina Auguin on esiintynyt muun muassa Wienin filharmonikkojen, Staatskapelle Dresdenin, Münchenin filharmonikkojen, Ranskan kansallisorkesterin, Lontoon BBC:n sinfoniaorkesterin, Royal Philharmonic Orchestran, Maggio Musicale Fiorentinon, China Philharmonic Orchestran, Hong Kongin filharmonikoiden, NHK Philharmonic Tokion sekä Korean Broadcasting System Symphonyn kanssa.

Turun filharmoninen orkesteri, muusikot ryhmäkuvassa
Muusikkolista

I VIULU 
Matti Koponen, 1. konserttimestari 
Philip Zuckerman, 1. konserttimestari 
Juha-Pekka Vikman, 2. konserttimestari 
Maija Kontunen *
Kerim Gribajcevic
Lauri Haapanen 
Marjaana Holva
Jonni Hämäläinen
Annika Pongracz 
György Pongracz
Jaana Sippola
Katariina Taipale
Nobu Takizawa
Isa Halme vt 
Anna-Maria Huohvanainen vt 

II VIULU 
Ilana Gothóni * vv  
Juha Viljanen * vt 
Elizabeth Stewart *
Kati Overbeck ** vt 
Oskari Eirola
Riitta Hammarberg
Christina Huurre
Pirjo Klemola
Susanna Suorttanen
Petri Tulonen
Katariina Almgren vt 
Ekin Kuzukiran vt 
Cinar Yazgan vt 

ALTTOVIULU 
Jasmine Beams, sooloaltisti vv  
Mari Viluksela, sooloaltisti  vt  
Juhani Forsman **
Sauli Kulmala
Noora Pelto-Aho
Ulla Perksalo
Jouni Rissanen
Ramona Wolin-Takala
Matilda Berghäll vt 
David Sarkisyan vt 
Antti Vestertinen vt 

SELLO 
Roi Ruottinen, soolosellisti
Andreas Helling *
Katja Kolehmainen **
Eija Huhtala-Krapu
Pekka Laamanen
Larimatti Punelpuro
Anna Westerlund
Aslihan Gencgönül vt 
Lauri Rantamoijanen vt 

KONTRABASSO
Mikko Multamäki *
Tomi Laitamäki **
Per Björkling
Matti Kariluoto
Aapo Kyyhkynen 
Marko Mäki vt 

HUILU 
Katja Ceder * vt
Johanna Kärkkäinen **
Anu Honkanen
Heidi Riikonen vt 

OBOE
Takuya Takashima * vv  
Reiko Mori ** vt
Satu Ala **
Jun Saotome
Katri Riihimäki vt

KLARINETTI 
Matteo Mastromarino *
Henna Jämsä **
Alessandro Foschini
Tuomas Takala vt

FAGOTTI 
Etienne Boudreault *
Jukka Pylkkänen **
Sari Seppelin vt

KÄYRÄTORVI 
Tanja Nisonen * vt 
Markku Kolehmainen **
Alexis Routley ** vt 
Mervi Huttunen
Yi-Ling Shih vt 
Pauliina Koskela vt 
Maria Luhtanen vt 
Eelis Malmivirta vt 
Antti Nisula vt 

TRUMPETTI
Lénard Heugen *
Megumi Nakazawa **
Pasqual Llopis vt 

PASUUNA 
Anna-Liisa Lindberg *
Anna-Maija Laiho-Ihekweazu **
Paden Sharp
Mikko Marttila vt 
Jussi Vuorinen vt 

TUUBA
Nicholas Indermühle * vv 
Joel Wendelin vt 

PATARUMMUT 
Ari-Pekka Mäenpää *
Jalmari Lintunen **

LYÖMÄSOITTIMET 
Tuomas Tainio *
Aki Riihimäki vt 
Vladimir Belov vt 
Jaakko Lindfors vt 
Pasi Suomalainen vt 

HARPPU 
Päivi Severeide *
Sanni Korpelainen ** vt 
Olga Benito vt 
 

* = äänenjohtaja 
** = varaäänenjohtaja 
vv  = virkavapaalla 
vt = virkaatekevä 

Teokset

Richard Wagner (1813-1883) – Lorin Maazel (s. 1930):
Der Ring ohne Worte (Sormus ilman sanoja)

Kun Richard Wagner syksyllä 1848 alkoi luonnostella librettoa oopperaan Siegfrieds Tod (Siegfriedin kuolema), hän tuli aloittaneeksi jättiläisurakan, joka vei häneltä 26 vuotta. Hanke alkoi paisua taaksepäin, sillä seuraavaksi syntyi teksti sankarin varhaisempia vaiheita kuvaavaan oopperaan Die junge Siegfried (Nuori Siegfried), sitten tämän syntyyn johtaneista tapahtumista kertova Die Walküre (Valkyyria) ja vihdoin koko suuren tapahtumaketjun avaava Das Rheingold (Reininkulta).

Sävellystyö alkoi 1853, ja sen aikana kolmas ooppera Der junge Siegfried sai nykyisin tunnetun nimensä Siegfried ja Siegfrieds Tod nimen Götterdämmerung (Jumalten tuho). Siegfriedin keskellä työhön tuli 12 vuoden tauko, jolloin valmistuivat omina projekteinaan Tristan ja Isolde sekä Nürnbergin mestarilaulajat. Koko valtava neljän oopperan 15-tuntinen kokonaisuus Der Ring des Nibelungen (Nibelungin sormus) valmistui vihdoin 1874 ja kantaesitettiin kaksi vuotta myöhemmin Bayreuthissa varta vasten Wagnerin teoksille rakennetussa oopperapyhätössä.

Wagner on ammentanut Nibelungin sormuksessa virikkeitä mm. muinaisskandinaavisista, antiikin kreikkalaisista sekä keskiajan mytologioista. Tapahtumien ytimessä ovat erilaiset rakkauden ja vallantahdon ilmentymät. Ylijumala Wotanin kuvitelmissa on vapaa ja peloton sankari, joka voisi pelastaa maailman, mutta kun tällainen sankari vihdoin ilmestyy Siegfriedin hahmossa, tapahtumat riistäytyvät Wotanin hallinnasta ja johtavat jumalten tuhoon.

Kun kapellimestari Lorin Maazel ryhtyi 1980-luvulla muokkaamaan Nibelungin sormuksesta laajaa orkesteriteosta, hän asetti työlle neljä lähtökohtaa: 1) "synteesin täytyy olla vapaasti etenevä (ei taukoja) ja kronologinen alkaen Reininkullan ensimmäisestä nuotista ja päättyen Jumalten tuhon viimeiseen sointuun", 2) "siirtymien pitää olla harmonisesti ja periodisesti oikeutettuja", 3) käytetään pääsääntöisesti sellaista oopperoiden musiikkia, jossa ei ole laulajia, mutta tarvittaessa voidaan hyödyntää sellaisia jaksoja, joissa jokin orkesterisoitin kaksintaa laulajia, tai käyttää laululinjojen korvaajana jotain sopivaa soitinta sekä 4) jokaisen nuotin täytyy olla Wagnerin omaa musiikkia.

Vuonna 1987 valmistunut Der Ring ohne Worte (Sormus ilman sanoja) hahmottuu oopperatetralogian tapahtumia vapaahkosti seurailevaksi laajaksi sinfoniseksi runoksi. Lauluäänien puuttuessa keskiöön nousee Wagnerin orkestraalinen mestaruus. Säveltäjän pojanpojan oopperaohjaaja Wieland Wagnerin sanoin orkesteriosuudet edustavat oopperoiden "universaalia alitajuista, joka sitoo Wagnerin henkilöhahmot toisiinsa ja legendan alkuolemukseen".

Maazelin 70-minuuttisessa koosteessa vähiten musiikkia kuullaan Siegfriedistä, vain kuutisen minuuttia, kun taas Jumalten tuho valtaa suunnilleen puolet kokonaisuudesta. Monet Valkyyrioiden ratsastuksen, "Waldwebenin" (Metsänhumina), Siegfriedin Reinin-matkan tai Siegfriedin surumarssin kaltaiset konserttisaleistakin tutut orkesterijaksot ovat mukana. Vaikka Maazelin mukaan tarkoituksena ei ollut pyrkiä tietoisesti sisällyttämään koosteeseen kaikkia Nibelungin sormuksen eri hahmoihin, esineisiin tai ideoihin liittyviä johtoaiheita, useimmat niistä ovat kuitenkin muodossa tai toisessa mukana.

Teosesittely: Kimmo Korhonen