(c) Seilo Ristimäki

Tämä on mennyt tapahtuma.

Nuorten solistien konsertti

József Hárs, kapellimestari 
Turun filharmoninen orkesteri

Tatu Piitulainen, piano 
Robert Schumann: Pianokonsertto a-molli op. 54
    I Allegro Affettuoso 

Tuuli Raitio, viulu 
Henri Vieuxtemps: Viulukonsertto nro 4 d-molli op. 31
   I Andante
   II Adagio Religioso 

Aino Parikka ja Pinja Jokinen, klarinetti 
Felix Mendelssohn: Konzertstück 
nro 2 d-molli op. 114

Väliaika

Tommi Kiiski, lyömäsoittimet 
Emmanuel Séjourné: Konsertto marimballe ja jousille

   II Tempo Souple
   III Rythmique, Énergique

Valentina Pugacheva, viulu 
Pjotr Tšaikovski: Trepak (venäläinen tanssi) baletista Joutsenlampi 

Ida Kiiskinen, sello 
Edward Elgar: Sellokonsertto e-molli op. 85

   III Adagio
   IV Allegro – Moderato – Allegro ma non-troppo. 

Timofey Nguen, viulu 
Christian Sinding: Suite im alten Stil op. 10

   I. Presto
   II. Adagio
   III. Tempo giusto

On taas nuorten taitureiden aika valloittaa lava. Maamme vanhimman nuorten solistien konsertin tähdet ovat Turun konservatorion ja Turun ammattikorkeakoulun musiikin koulutuksen opiskelijoita. Jokavuotisessa perinteessä huippulahjakkaat nuoret muusikot tulkitsevat instrumenttikirjallisuutensa helmiä ammattiorkesterin solisteina. Vuoden 2018 konsertin johtanut József Hárs palaa TFO:n eteen.

Esiintyjät

József Hárs
József Hárs
kapellimestari
József Hárs
József Hárs
kapellimestari

Suomalais-unkarilainen József Hárs on kapellimestari, joka vaikuttaa aktiivisesti myös Suomen huippumuusikoiden riveissä. Hárs toimii Radion sinfoniaorkesterin soolokäyrätorvensoittajana ja säännöllisesti useiden suomalaisorkestereiden johtajana, ja on konsertoinut kotimaassa ja ulkomailla esimerkiksi nykymusiikkiyhtye Uusinta Ensemblen kanssa. 

József Hársin tie muusikoksi alkoi hänen lapsuuden kotikaupungissaan Pápassa Unkarissa, jossa hän aloitti käyrätorven- ja pianonsoiton opinnot. Hárs jatkoi käyrätorvensoiton ammattiopintoihin Saksan Freiburgiin ja Frankfurtiin, ja työskenteli opintojen jälkeen uran ensimmäiset vuodet Innsbruckissa Tirolin sinfoniaorkesterin äänenjohtajana. Keski-Euroopassa vietettyjen vuosien jälkeen hänen tiensä vei Suomeen Radion sinfoniaorkesterin riveihin vuonna 2006, ja hän on toiminut orkesterin soolokäyrätorvensoittajana vuodesta 2009 lähtien. Suomeen hänet houkutteli myös maineikas kapellimestarikoulutus, jossa hän lopulta opiskeli vuosina 2011-2015 pääopettajinaan professori Leif Segerstam ja professori Atso Almila. Hänelle tärkeitä vierailevia opettajia ovat olleet Jorma Panula, Hannu Lintu, Sakari Oramo, Mikko Franck, John Storgårds, Osmo Vänskä ja Susanna Mälkki. 

Hársin johtamistyyli pohjautuu kapellimestarin ja muusikoiden kollegiaaliseen vuorovaikutukseen. Pitkäaikainen ura muusikkona mahdollistaa laajan ymmärryksen orkesterin sisäisestä dynamiikasta, jonka hän uskoo toimivan pohjana korkeatasoiselle taiteelliselle yhteistyölle.

Tatu Piitulainen
Tatu Piitulainen
piano
Tatu Piitulainen
Tatu Piitulainen
piano

Tatu Piitulainen on Pohjois-Karjalasta lähtöisin oleva pianisti. Tällä hetkellä hän opiskelee Turun AMK:n Taideakatemiassa 4. vuosikurssilla.

Tatu on aikaisemmin palkittu Turun Pianoaura-kilpailussa sekä kansallisessa Helsinki Lied -kilpailussa. Osana opintojaan Tatu on toiminut Turun AMK:n opiskelijoiden perustaman Kulttuuriosuuskunta Karisman puheenjohtajana vuosina 2019-2020. Tatu myös säveltää vaikutteinaan erityisesti Skrjabinin, Schönbergin, Messiaenin, Ligetin ja Saariahon musiikki. 

Tuuli Raitio
Tuuli Raitio
viulu
Tuuli Raitio
Tuuli Raitio
viulu

Tuuli Raitio (s.1998) on sipoolaislähtöinen viulisti, joka opiskelee Turun Taideakatemiassa opettajanaan professori Alexander Vinnitski. Raitio on opiskellut viulunsoittoa 4-vuotiaasta lähtien opettajinaan mm. Sirkka Kuula, Yvonne Roberts sekä Siljamari Heikinheimo.

Hän on osallistunut useille mestarikursseille ja esiintynyt mm. London Schools Symphony Orchestran kanssa Barbican Hallissa sekä useilla orkesterikiertueilla Helsingin Juniorijousissa. Kuluvan lukuvuoden ajan Raitio täydentää kandidaattiopintojaan Mozarteum Yliopistossa Salzburgissa Pro Arte -kvartetin viulistin, Harald Herzlin oppilaana. 

Aino Parikka
Aino Parikka
klarinetti
Aino Parikka
Aino Parikka
klarinetti

Aino Parikka (s. 1999) aloitti klarinetinsoiton Turun konservatoriolla vuonna 2008 Outi Heiskasen oppilaana, ja keväällä 2020 hän valmistui muusikoksi samaisen oppilaitoksen ammatillisesta koulutuksesta. Keväällä 2019 Aino suoritti työharjoittelun Laivaston soittokunnassa, ja samana keväänä hän esiintyi Laivaston soittokunnan solistina Nuori Puhallus -konsertissa. Orkesterien lisäksi Aino on soittanut useissa eri kamarimusiikkikokoonpanoissa, ja keväällä 2017 hän osallistui Espoossa musiikkiopisto Juvenalian järjestämään kamarimusiikkikilpailuun. Tällä hetkellä Aino opiskelee ensimmäistä vuotta musiikkipedagogiaa Turun Ammattikorkeakoulussa.

Pinja Jokinen
Pinja Jokinen
klarinetti
Pinja Jokinen
Pinja Jokinen
klarinetti

Pinja Jokinen (s. 2000) opiskelee klarinetinsoittoa Turun konservatoriolla opettajanaan Outi Heiskanen. Klarinettiopintonsa Pinja aloitti vuonna 2012 Ilkka Aurasen johdolla. Hän on esiintynyt mm. Laivaston soittokunnan solistina Nuori Puhallus -konserteissa sekä soittanut erilaisissa orkestereissa ja kamarimusiikkikokoonpanoissa. Konservatoriolta valmistuttuaan Pinja tähtää musiikin jatko-opintoihin.

Tommi Kiiski
Tommi Kiiski
lyömäsoittimet
Tommi Kiiski
Tommi Kiiski
lyömäsoittimet

Tommi valmistui Turun AMK:sta musiikkipedagogiksi keväällä 2020 ja opiskelee nykyään musiikin maisteriksi Sibelius-akatemialla. Turussa hän opiskeli Ari-Pekka Mäenpään luokalla. Sen lisäksi hän on viettänyt vaihtovuoden Itävallassa, Wienissä, Nebojsa Zivkovicin oppilaana. Tommi on toiminut Suomessa eri orkestereissa keikkalaisena ja on lyömäsoitinyhtye Viisteen jäsen. Vapaa-ajallaan Tommi nauttii mielellään kuumasta kupista kahvia ja pohtii elämän merkityksellisyyttä epäterveellisen paljon.

Valentina Pugacheva
Valentina Pugacheva
viulu
Valentina Pugacheva
Valentina Pugacheva
viulu

Muusikkoperheeseen syntynyt Valentina Pugacheva aloitti viulunsoiton 6-vuotiaana professori Tatyana Liberovan johdolla Pietarissa. Vuonna 2016 hän aloitti opiskelun Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiassa viulunsoiton Alexander Vinnitskin johdolla. Vuodesta 2018 alkaen hän on soittanut määräaikaisia periodeja Turun filharmonisen orkesterin II-viulussa. Vuonna 2018 Pugacheva aloitti myös opettamisen. Vuodesta 2012 alkaen Pugacheva on työskennellyt erilaisten konserttien ja sooloesiintymisen parissa sekä esiintynyt festivaaleilla ja tehnyt orkesterityötä.

Ida Kiiskinen
Ida Kiiskinen
sello
Ida Kiiskinen
Ida Kiiskinen
sello

Ida Kiiskinen (s. 1998) on Tampereelta kotoisin oleva sellisti. Hän valmistui ammattimuusikoksi Turun konservatorion toiselta asteelta keväällä 2020 pääaineenaan sello.

Kiiskisen tämänhetkisenä opettajana toimii Jukka Perksalo, ja häntä on opettanut musiikkileireillä ja mestarikursseilla mm. Robert Cohen, Joona Pulkkinen ja Roi Ruottinen. 

Kiiskinen on ahkera kamarimuusikko, ja on kerännyt runsaasti keikkakokemusta eri yhtyeiden jäsenenä. Sellon lisäksi hän soittaa myös tasokkaasti poikkihuilua. 

Timofey Nguen
Timofey Nguen
viulu
Timofey Nguen
Timofey Nguen
viulu

Timofey Nguen aloitti viulunsoiton 6-vuotiaana vuonna 2001. Vuodesta 2005 hän on opiskellut Moskovan konservatoriossa. Vuonna 2012 hän jatkoi Alfred Schnittken mukaan nimetyssä musiikkikoulussa. Vuodesta 2016 hän on opiskellut Turun ammattikorkeakoulussa professori Alexander Vinnitskin luokalla. Vuonna 2017 hän aloitti alttoviulun opiskelun toisena instrumenttina Harri Sippelin luokalla.

Timofey Nguen on osallistunut menestyksekkäästi erilaisiin musiikkikilpailuihin. Hän osallistui aktiivisesti Kronberg im Taunuksessa viulun mestarikursseille Mauricio Fuksin johdolla vuonna 2015, ja konsertoi useassa Espanjan kaupungissa vuonna 2019.

Teokset

Robert Schumann
Pianokonsertto a-molli op. 54

I Allegro Affettuoso 

Robert Schumannin ainoa pianokonsertto syntyi alun perin yksiosaisena fantasiana pianolle ja orkesterille. Vasta joitain vuosia myöhemmin Schumann täydensi konserttoa kahdella jälkimmäisellä osalla. Kätensä vaurioittanut säveltäjä ei suinkaan kirjoittanut konserttoa itselleen, vaan pianistivaimolleen Claralle. Konserton herkkä ja kaihoisa pääteema sisältää Claraa symboloivan, huokauksenomaisesti laskevan motiivin C-H-A. Motiivi kuullaan ensimmäisen osan kuluessa lukuisin eri tavoin valotettuna. Claran teeman keskeisyydestä kertoo myös se, kuinka melkein kaikki osan temaattisesta materiaalista voidaan johtaa takaisin pääteemaan. 

Teosesittely: Tatu Piitulainen

Henri Vieuxtemps
Viulukonsertto nro 4 d-molli op. 31

I Andante
II Adagio Religioso 

Belgialaisen Henri Vieuxtempsin (1820-1881) viulukonsertto nro. 4 koostuu neljästä osasta, joista I Andante ja II Adagio Religioso yhdistyvät käyrätorvisoolon vaimenevalla kaiulla yhtenäiseksi, musiikillisesti tasapainoiseksi kokonaisuudeksi. Vieuxtemps sävelsi konserton Pietarin vuosinaan, toimiessaan tsaari Nikolai I:n sooloviulistina sekä viulutaiteen professorina Pietarin Konservatoriossa. Vuoden 1850 tienoilla sävelletty konsertto tuo hyvin esiin Vieuxtempsin kyvyn luoda aistikkaita melodioita ja lämpimän sykähdyttäviä harmonioita. Vieuxtemps sävelsi uransa aikana seitsemän konserttoa viululle, joista d-molli oli hänen henkilökohtainen suosikkinsa. 

Teosesittely: Tuuli Raitio

Felix Mendelssohn
Konzertstück nro 2 d-molli op. 114

Konzertstück nro 2 g-mollissa on toinen Mendelssohnin kahdesta isälle ja pojalle, Heinrich ja Carl Bärmannille, sävelletyistä konserttikappaleista. Molemmat teokset on alunperin kirjoitettu klarinetille ja basettitorvelle, mutta niitä esitetään usein kahdella klarinetilla. 

Prestossa tunnelma on paikoitellen uhkaava ja dramaattinen, mutta kuultavissa on myös kolmannen osan leikkisyyttä. Osa päättyy vauhdikkaaseen kadenssiin unisonossa.

Hidas osa Andante toimii vastakohtana kahdelle muulle osalle. Herkkää tunnelmaa läpi osan kuljettaa kakkosklarinetin soljuva murtosointusäestys.

Ketterässä Allegretto graziosossa voi aistia jopa kisailua klarinettien välillä. Koko teoksen päättää virtuoottinen loppukadenssi.

Teosesittely: Aino Parikka ja Pinja Jokinen

Emmanuel Séjourné
Konsertto marimballe ja jousille

II Tempo Souple
III Rythmique, Énergique

Emmanuel Sejourne sävelsi konserton marimballe ja jousiyhtyeelle hyvän ystävänsä romanialaisen marimbasolisti Bogdan Bacanun pyynnöstä. Toinen osa on ottanut vaikutteita Sergei Rahmaninovin romanttisesta tavasta säveltää musiikkia: solistilla on pitkiä lyyrisiä osuuksia, jotka vuorottelevat eri tunnetilojen välillä. Tunnelma on sekä elämäniloinen, että melankolinen. Kolmas osa on nopea ja agressiivinen, ja siitä on selkeästi kuultavissa säveltäjän ihastus jazz-rockiin ja flamencoon.

Teosesittely: Tommi Kiiski

Edward Elgar
Sellokonsertto e-molli op. 85

III Adagio
IV Allegro – Moderato – Allegro ma non-troppo. 

Edward Elgarin sellokonsertto e-mollissa on yksi tunnetuimmista ja soitetuimmista 
sellokonsertoista, ja Elgarin viimeinen suurempi teos. Se koostuu kahdesta kahden osan parista, joista tässä konsertissa kuulemme jälkimmäisen, osat 3. Adagio, ja 4. Allegro – Moderato – Allegro ma non-troppo. 

Konserton kolmannessa osassa pysähdytään nauttimaan sellon soinnista, ja neljännessä osassa koko konsertto ikään kuin kootaan yhdeksi paketiksi: joukosta löytyy nopeita ja virtuoottisia linjoja, joiden jälkeen rauhoitutaan kolmannesta osasta lainattuun melodiaan. Konsertto loppuu kuten se alkaakin – sellon resitatiivisella osiolla.

Teosesittely: Ida Kiiskinen