Jukka Perko

PERUUTETTU: Avoin kenraaliharjoitus (vain koululaisryhmille): Perko plays Parker

Tämä kenraaliharjoitus on vain koululaisryhmille. 

Jukka Perko, saksofoni
Turun filharmoninen orkesteri

Jazzlegenda Charlie Parkerin syntymästä tulee vuonna 2020 kuluneeksi 100 vuotta. Lempinimellä Bird tunnettu muusikko oli virtuoosimainen saksofonisti ja nerokas improvisoija. Parkerin tyyliin tarkasti perehtyneen ja Dizzy Gillespien orkesterissakin soittaneen Jukka Perkon häikäisevää taitoa on verrattu nuoreen Parkeriin. Lempinimen Little Bird ansainnut Perko tulkitsee konsertissa 1940-luvulla Parkerille räätälöityjä sovituksia vanhoista amerikkalaisista musikaalisävelmistä kamariorkesterin ja jazzkvartetin voimin. Bird elää!

Kenraaliharjoitukset

Kenraaliharjoitusten tarkka kesto vaihtelee illan konserttiohjelmasta ja esiintyjistä riippuen. Kenraaliharjoituksessa soitetaan konsertin ohjelmisto läpi. Kapellimestarista ja ohjelmistosta riippuen harjoitellaan myös osia tai stemmoja, tai osa ohjelmistosta jätetään pois tai soitetaan kevyemmin.

Kenraaliharjoitukset pidetään Turun konserttitalolla ellei toisin mainita. Konserttitalon ovet avataan n. klo 10.30, salin ovet vasta muutamaa minuuttia ennen harjoituksen alkua. Konserttitalon kahvila ei ole avoinna harjoitusten yhteydessä.

Koululais- ja päiväkotiryhmät

Koululais- ja päiväkotiryhmille avoin kenraaliharjoitus kestää noin 45 minuuttia. Vierailuun voi valmistautua ennakkomateriaalin avulla. Katso tarkemmat tiedot lasten ja nuorten sivustolta.

Esiintyjät

Jukka Perko (c) Tanja Ahola
Jukka Perko
saksofoni
Jukka Perko (c) Tanja Ahola
Jukka Perko
saksofoni

Teokset

Kappaleet

April in Paris (1932)
säv. Vernon Duke (1903-1969), sov. Jimmy Carrol (1913-1972)

Just Friends (1931)
säv. J. Klenner (1899-1955), sov. Jimmy Carrol

Rocker (1948)
säv./sov. Gerry Mulligan (1927-1996)

Everything Happens To Me (1941)
säv. Matt Dennis (1914-2002), sov. Jimmy Carrol

Temptation (1933)
säv. Nacio Herb Brown (1896-1964), sov. Joe Lipman

Gold Rush (1949)
säv./sov. Gerry Mulliga (1927-1996)

Väliaika

They Can´t Take That Away From Me (1937)
säv. George Gershwin (1898-1937), sov. Joe Lipman

Repetition (1947)
säv./sov. Neal Hefti (1922-2008)

East Of The Sun West Of The Moon (1934)
säv. Brooks Bowman (1913-1937), sov. Jimmy Carrol

Summertime (1935)
säv. George Gershwin (1898-1937), sov. Jimmy Carrol

What is This Thing Called Love (1930)
säv. Cole Porter (1891-1964), sov. Joe Lipman

Konsertin esittely

Yhdysvaltalainen jazzin vallankumouksellinen ja merkittävä uudistaja, alttosaksofonisti Charlie Parker (1920-1955) tuli tunnetuksi virtuoosimaisena saksofonistina ja nerokkaana improvisoijana. Lempinimellä Bird tunnettu Parker oli trumpetisti Dizzy Gillespien ohella tärkein bebop-tyylin kehittäjä 1940-luvun New Yorkissa, ja häntä pidetäänkin yhtenä kaikkien aikojen suurimmista jazzmuusikoista.

Nimenomaan Parkerin levytyksiä kuunnellen ja tarkasti matkien Jukka omaksui teini-ikäisenä Parkerin tyylistä ne piirteet, jotka vuonna 1987 aukaisivat hänelle ovet Parkerin aikalaisen ja lähimmän työtoverin Dizzy Gillespien orkesteriin. Hänen häikäisevää soittoaan verrattiin nuoreen Charlie Parkeriin ja hän saikin lempinimen "Little Bird”.

Parkerin itsetuhoinen elämäntyyli alkoholi- ja heroiiniriippuvuuksineen oli omiaan kasvattamaan hänen legendaansa. Ennenaikaiseen kuolemaansa vuoteen 1955 saakka Parker johti omia yhtyeitään, soittokumppaninaan mm. suureen maineeseen noussut trumpetisti Miles Davis. Parkerin vaikutus jazziin ja sitä kautta koko länsimaisen populaarimusiikin kehitykseen on kiistaton, ja hänen improvisaatioitaan opiskellaan edelleen ahkerasti jazzin opinahjoissa kautta maailman.

Charlie Parkerin syntymästä tulee vuonna 2020 kuluneeksi 100 vuotta. Tätä merkkivuotta juhlistetaan illan konsertissa, joka tuo kuultavaksemme 1940-luvulla Parkerille räätälöidyt kamariorkesterisovitukset vanhoista amerikkalaisista musikaalisävelmistä. Parker oli ensimmäinen jazzmuusikko, joka pääsi levyttämään niitä yhdessä laajemman orkesterikokoonpanon kanssa. Hän nautti tästä kunniasta suuresti ja piti levytyksiä parhaimpinaan. Konsertissa kuultavien sovituksien orkesterinuotit olivat vuosikymmeniä kadoksissa, mutta muutama vuosi sitten eräästä kellarista New Yorkista löytyneet pölyiset nuotit ovat nyt kuultavissa alkuperäisessä loistossaan kamariorkesterin ja jazzkvartetin saumattomana yhteistyönä.