Julian Rachlin, Saran McElravy

This is a past event.

Rachlin & McElravy

Julian Rachlin, conductor and violin
Sándor Károlyi, conductor
Sarah McElravy, viola
Turku Philharmonic Orchestra

Antonio Salieri: Symphony in D major ”Veneziana”
Krzysztof Penderecki: Concerto doppio for violin, viola and orchestra 
Felix Mendelssohn: Symphony no. 3 in A minor ”Scottish”

Antonio Salieri, a contemporary of Mozart’s, was one of the most distinguished composers in Europe in his lifetime but has since fallen into relative obscurity. For this programme, Julian Rachlin chose Salieri’s enchanting Venetian Symphony, based on themes from his operas. Internationally celebrated virtuoso Sarah McElravy introduces the audience to Walton’s Concerto for Viola, one of the best-known works of this British composer. The concluding number is a guaranteed treat, Felix Mendelssohn’s Symphony no. 3, inspired by the composer’s trip to Scotland and hence sub-titled ‘Scottish’.

Change in program: Instead of William Walton´s Viola Concert we will hear Penderecki´s Concerto doppio

The concert is a part of the Festival of the Artistic Leadership.

Artists

Sándor Károlyi
Sándor Károlyi
kapellimestari
Sándor Károlyi
Sándor Károlyi
kapellimestari

Sándor Károlyi on vuoden 2018 kansainvälisen Nino Rota kapellimestarikilpailun palkinnon saaja sekä vuoden 2017 Fitelberg-kilpailun semifinalisti.  Károlyi kerää mainetta niin orkesteri- kuin oopperarepertuaarinkin taitajana.

Viimeaikaisiin kohokohtiin oopperan parissa kuuluvat Mozartin La finta giardiniera Vienna Philharmonic Summer Academyn kanssa, Donizettin Don Pasquale Luganossa Titicon musiikkifestivaalilla ja Rossinin La Cenerentola Firenzessä The New Generation Festivalilla. Károlyi on johtanut Theater Ulmissa, Theater Schaffhausenissa, TAG theaterissa Wienissä sekä Schönbrunnin oopperassa. Hän on johtanut muun muassa Wienin radion sinfoniaorkesteria ja Budapestin sinfoniaorkesteria.

Vuonna 1989 syntynyt Sándor Károlyi opiskeli pianonsoittoa Geneven konservatoriossa, teki kapellimestariopintoja Firenzessä ja suoritti maisterintutkinnon Wienin musiikki- ja taideyliopistossa.

Lokakuussa 2022 Károlyi perusti Sveitsiin Geneven Mozart-orkesterin, ensimmäisenä tuotantonaan Mozartin Così fan tutte. Hankkeen tavoitteena on tukea nuoria muusikoita uransa alkutaipaleella. Tulevaisuuden projekteihin kuuluvat myös useat konsertit Espanjassa.  

Sarah McElravy (c) Julia Wesely
Sarah McElravy
alttoviulu
Sarah McElravy (c) Julia Wesely
Sarah McElravy
alttoviulu

Sarah McElravy nauttii monipuolisesta ja kansainvälistä urasta. Hän esiintyy konserttisolistina, resitaalein ja kamarimusiikkikokoonpanoissa ja on yksi harvoista yhtä virtuoottisesti niin viulun kuin alttoviulunkin hallitsevista arteisteista.

Viimeaikaisiin kohokohtiin kuuluvat esiintymiset muun muassa Moskovan, Napolin ja Innsbruckin filharmonikoiden, Kristiansandin sinfoniaorkesterin ja Bayerischer Rundfunk Chamber Orchestran kanssa. Hän on soittanut kamarimusiikkia muun muassa Wienin Musikvereinissa, Suntory Hallissa, Prahan kevätfestivaaleilla sekä Julian Rachlin & Friends -festivaalilla Palma de Mallorcassa.

McElravy on Linden String Quartettin perustajajäsen. Kvartetti konsertoi laajasti, ja The Strad Magazine on kuvaillut yhtyettä hiotuksi, säteileväksi ja teräväksi. Vuonna 2014 McElravy perusti Chamber Music Society México -organisaation, jonka tarkoitus on esittää maailmanluokan kamarimusiikkia México Cityssä. McElravy toi Pohjois-Amerikan johtavia taiteilijoita esiintymään organisaation tapahtumissa ja tuotti koulutusohjelmia lahjakkaille nuorille Meksikolaisille muusikoille.

McElravy opiskeli Cleveland Institute of Musicissa Ohiossa, jonka jälkeen hän suoritti kahden vuoden residenssiohjelman Yalen yliopiston School of Musicissa. McElravy soittaa Ferdinando Gagliano -viulua vuodelta 1791 sekä vuoden 1785 Lorenzo Storioni alttoviulua, jotka hänelle on lainannut Dkfm. Angelika Prokoppin yksityissäätiö Wienissä, Itävallassa.

Pieces

Krzysztof Penderecki (1933-2020):
Concerto doppio

Puolalainen Krzysztof Penderecki nousi kansainväliseen tietoisuuteen jousiorkesteriteoksella Valituslaulu Hiroshiman uhreille (1961), jolla hän kytkeytyi vahvasti ajan kokeilevaan avantgardeen. Lopullisesti hänen asemansa vakiinnutti Luukas-passio (1963-66), jossa Raamatun teksti sai modernistisen mutta samalla aiheelle uskollisen tulkinnan. 1970-luvun puolivälissä alkoi murroskausi, jonka myötä Penderecki kääntyi perinteisempään, usein tummavärisen uusromanttiseen tyyliin. Pendereckin laajassa tuotannossa keskeisiä ovat viisi oopperaa, kahdeksan sinfoniaa ja muut orkesteriteokset, parisenkymmentä konserttoa ja suuri määrä vokaaliteoksia.

Concerto Doppio viululle, alttoviululle ja orkesterille valmistui 2012, ja kantaesitys oli saman vuoden lokakuussa Wienissä. Konsertto on omistettu Julian Rachlinille, joka vastasi kantaesityksessä alttoviulun osuudesta Janine Jansenin ollessa viulusolistina. Baijerin radion sinfoniaorkesteria johti Mariss Jansons.

Concerto doppio eli kaksoiskonsertto on yksiosainen kokonaisuus, joka alkaa solistien hauraana keskusteluna mutta yltyy nopeasti intensiiviseen hehkuun. Ylipäätään teokselle ovat ominaisia nopeasti vaihtuvat tilanteet, ja teoksessa on vahva kerronnallinen tuntu, ikään kuin kaksi vuoroin toisiinsa kietoutuvaa, vuoroin toisiaan täydentävää solistia kokisivat monivaiheisen, vakavien tunnelmien sävyttämän ja usein dramaattisenkin tapahtumasarjan. Kadenssit jäsentävät teoksen etenemistä, ja päätöksenä on puhaltimien koraalimaiselle aiheelle rakentuva passacaglia-taite.

Teosesittely: Kimmo Korhonen

Felix Mendelssohn (1809-1947):
Sinfonia nro 3 a-molli, Skotlantilainen

Andante con moto – Allegro un poco agitato
Vivace non troppo
Adagio
Allegro vivacissimo – Allegro maestoso

Mendelssohn matkusti ensimmäisen kerran Brittein saarille keväällä 1829. Lontoolaisyleisö otti hänet innostuneesti vastaan, ja hän puolestaan mieltyi maahan jo tällä ensivierailullaan. Hän palasi sinne yhdeksän kertaa, ja Lontoosta - "tuosta savupesästä" niin kuin hän sitä kutsui - tuli yksi hänen lempikaupungeistaan.

Mendelssohnin ensimmäinen matka Brittein saarille ulottui Skotlantiin saakka, jossa hän sai virikkeen sekä Hebridit-alkusoittoon (1830) että Skotlantilaiseen sinfoniaan. Sinfonian säveltämisestä tuli pitkä prosessi, ja teos valmistui vasta 1842. Ensiesitys oli maaliskuussa Leipzigissä, ja kesäkuussa Mendelssohn johti teoksen suurella menestyksellä Lontoossa, rakkaassa "savupesässään".

Skotlantilainen sinfonia esittelee sen uuden piirteen, että sen neljä osaa soitetaan tauoitta yhteen. Ensiosa alkaa hitaalla johdannolla, jonka kansanlaulumainen melodia kytkeytyy temaattisesti ensiosan nopean pääjakson avausaiheeseen. Osan koodassa puhkeaa kromaattisten juoksutusten tehostama rajuilma. Johdannon melodian paluu vie vauhdikkaaseen tasajakoiseen scherzoon, jonka pääaihe on lainattu skotlantilaisesta kansanmusiikista.

Hidas osa rakentuu kahden tunnelmaltaan vastakkaisen aiheen varaan. Ensimmäinen on leveästi laulava melodia, toinen jyhkeä surumarssi. Käsikirjoituksen alkuperäisellä otsikkosivulla finaali on merkitty "Allegro guerrieroksi" (Sotaisa allegro), ja on arveltu, että finaalin lopussa tapahtuva kääntyminen valoisaan ja lämminsointiseen duuriin kuvastaisi taistelussa saavutettua voittoa.

Teosesittely: Kimmo Korhonen