Betel-kirkko

This is a past event.

Master & apprentice

Joseph Haydn: String Quartet no. 3 in C major op. 76 ‘Emperor Quartet’
Ludwig van Beethoven: String Quartet no. 1 in F major op. 18

Matti Koponen, violin, programme planning
Elisabeth Stewart, violin
Mari Viluksela, viola
Larimatti Punelpuro, cello

A chamber music recital featuring Beethoven and Haydn. Towards the end of the 18th century, Haydn was an acknowledged old master who numbered the young Beethoven among his students. The slow movement of Haydn’s ‘Emperor Quartet’ is an homage to the Emperor of Austria, and its melody is today the national anthem of Germany.

Safety instructions during coronavirus pandemic.

Pieces

Joseph Haydn (1732–1809):
Jousikvartetto C-duuri op. 76/3, "Keisarikvartetto"

Allegro
Poco adagio; cantabile
Menuetto: Allegro
Finale: Presto

Joseph Haydnin ura huipentui kahteen Lontoon-matkaan 1791–92 ja 1794–95, joiden aikana hänen 12 viimeistä sinfoniaansa, ns. Lontoolaiset sinfoniat saivat ensiesityksensä. Niiden jälkeen keskeisiksi nou-sivat suuret vokaaliteokset: oratoriot Luominen ja Vuodenajat sekä viimeiset laajamuotoiset messut. Nii-den rinnalla syntyivät vielä hänen keskeisistä teoksistaan viimeiset jousikvartetot: kuusi kvartettoa op. 76 ja kaksi kvartettoa op. 77.

Opus 76 on sävelletty unkarilaisen kreivi Erdõdyn tilauksesta vuonna 1797 tai 1798, samaan aikaan Luo-minen-oratorion kanssa, ja se merkitsee lakipistettä Haydnin 68 teosta käsittävässä jousikvartettojen sar-jassa. Opuksen kolmas teos kantaa lisänimeä "Keisari", koska sen toinen osa perustuu Haydnin aiem-min vuonna 1797 keisari Frans II:n kunniaksi säveltämälle kauniille keisarihymnille "Gott, erhalte Franz der Kaiser", joka tunnetaan nykyisin Saksan kansallislaulun sävelmänä.

Teoksen avaa kepeähkö allegro-osa, jota pääaihe hallitsee lähes täysin ja saa osan aikana erilaisia muotoja aina rehevää maalaistanssia myöten. Toisessa osassa keisarihymnistä luodaan neljä arvokkuu-tensa säilyttävää mutta tekstuureiltaan vaihtelevaa ja kontrapunktisesti rikkaammaksi kehkeytyvää muunnelmaa. Kolmantena on kansanomaisen juureva menuetti, jossa on laulullisempi, molliin kääntyvä trio. Vauhdikkaana ja paikoin kiihkeänäkin prestona rientävä finaali pysyy suurimman osan kestostaan c-mollissa ennen kuin avautuu lopussa valoisaksi ja vapauttavaksi C-duuriksi.

Teosesittely: Kimmo Korhonen