Turun linna

This is a past event.

Cancelled: An afternoon with Debussy and Prokofiev

The concert is cancelled due to case of illness. See refunding of tickets:

Sergei Prokofiev: String Quartet no. 1 in B minor op. 50
Claude Debussy: String Quartet in G minor op. 10
Claude Debussy: Clair de Lune, arranged for string quartet

Matti Koponen, violin, programme planner
Kati Välimaa, violin, programme planner
Jouni Rissanen, viola
Anna Westerlund, cello

The first chamber music recital of the autumn is a feast of string quartets at Turku Castle. Prokofiev’s String Quartet no. 1 is rarely performed but is brisk, rhythmic and energetic. It is paired with Debussy’s classic, a more Impressionist and freely conceived number. Dessert, as it were, comes in the form of the lovely and popular piano piece Claire de lune, arranged here for string quartet.

 

 

 

Pieces

Claude Debussy (1862-1918):
Jousikvartetto g-molli

Animé et très décidé

Assez vif et bien rythmé

Andantino, doucement expressif

Très modéréEn animant peu à peuTrès mouvementé et avec passion

Claude Debussy ammensi teoksiinsa kernaasti innoitusta musiikin ulkopuolelta, esimerkiksi luonnonilmiöistä, kirjallisuudesta tai muista taiteista. Hänen ainoa jousikvartettonsa (1893) kuuluu kolmen 1910-luvun myöhäiskauden hienon sonaatin rinnalla niihin harvoihin teoksiin, jotka edustavat ns. absoluuttista musiikkia, toisin sanoen musiikkia jonka taustalla ei ole mitään erikseen mainittua ulkopuolista virikettä.

Jousikvartetto sijoittuu aivan Debussyn tyylillisen läpimurron kynnykselle. Vaikka siinä voi vielä aistia vaikutteita esimerkiksi César Franckilta ja Aleksandr Borodinilta, hänen kypsän kautensa omaperäinen ilmaisu on jo vahvasti oraallaan. Lopullisesti hän löysi impressionistisen tyylinsä seuraavana vuonna valmistuneessa orkesterirunoelmassa Faunin iltapäivä (1894). Debussy ei tosin erityisemmin pitänyt häneen lyödystä impressionistin leimasta ja koki olevansa lähempänä symbolisteja.

Jousikvarteton sensuelli, herkkien valo- ja väritehojen rikastama sävelkieli yhdistyy Debussyn tuotannossa harvinaiseen temaattiseen keskitykseen. Oli luultavasti César Franckin vaikutusta, että kvarteton avaava teema-aihe esiintyy ns. syklisen periaatteen mukaisesti tärkeässä roolissa kaikissa muissakin osissa, verhotuimpana kolmantena olevassa hitaassa osassa.

Debussyn jousikvartetto on elastisen pakottomasti soljuvaa, kerronnaltaan perinteistä temaattista muotoajattelua vapaahkosti soveltavaa musiikkia. Siitä rakentuu totunnainen neliosainen kokonaisuus, jossa on nopea avausosa kehittelevine aineksineen, rytmisesti iskevä ja soinnillisesti moni-ilmeinen scherzo, mietteliäs hidas osa ja määrätietoinen finaali.

Teosesittely: Kimmo Korhonen

Claude Debussy (1862-1918):
Clair de lune

Debussy alkoi säveltää neljästä pianokappaleesta koostuvaa Suite Bergamasquea vuonna 1890, mutta muokkasi sitä uudeksi juuri ennen sen julkaisemista 1905. Nimi viittaa vanhaan bergamasca-nimiseen italialaiseen tanssiin Bergamon seudulta, mutta Debussy on käyttänyt otsikkoa runollisessa mielessä, eikä hänen teoksensa kytkeydy itse tanssimuotoon.

Tarkkaan ei tiedetä, kuinka paljon teos muokkautui uudeksi Debussyn vuoden 1905 korjauksissa. Se kuitenkin tiedetään, että ainakin kaksi osista sai lopullisen otsikkonsa vasta tässä vaiheessa. Näihin kuuluu sarjan kolmas osa Clair de lune (Kuutamo), jonka alkuperäinen nimi oli Promenade sentimentale (Tunteellinen tai sentimentaalinen kävely). Nimi viittaa Paul Verlainen runoon, jonka Debussy sävelsi kahdesti myös Clair de lune –nimiseksi lauluksi, mutta laulut ja pianoteos eivät liity musiikillisesti toisiinsa.

Clair de lune on suosituin Suite Bergamasquen osista ja yksi Debussyn tunnetuimmista kappaleista ylimalkaan, todellinen pienimuotoisen pianomusiikin ikivihreä. Se maalaa seesteisen kuutamoisen tunnelman, jonka voisi hyvin kytkeä runon sanoihin "au calme clair de lune triste et beau" (levollinen kuutamo, surullinen ja ihana). Keskijaksossa musiikki saa liikkuvamman ja intensiivisemmän ilmeen, mutta tasaantuu taas lopussa.

Clair de lune – niin kuin monet muutkin klassikkoaseman saavuttaneet kappaleet – tunnetaan myös monina erilaisina sovituksina. Tässä teos kuullaan jousikvartetille muokattuna.

Teosesittely: Kimmo Korhonen