Andreas Boyde

This is a past event.

Rhapsody in Blue

Jonathan Stockhammer, conductor
Andreas Boyde, piano
Turku Philharmonic Orchestra

Samuel Barber: The School for Scandal op. 5, overture
Igor Stravinsky: Concerto for piano and winds

George Gershwin: Rhapsody in Blue

Roy Harris: Symphony no. 3
Aaron Copland: Billy the Kid, orchestral suite

Andreas Boyde has a capacity for electrifying audiences. His performances of Gershwin’s classic Rhapsody in Blue, occupying middle ground between concert music and jazz, have been widely acclaimed. In this programme, he is given a further outing in Stravinsky’s Concerto. Following the theme of American music from the 1920s and 1930s, the programme includes Barber’s first work for full orchestra, the best-known work of Harris and Copland’s folk-inspired ballet suite. Jonathan Stockhammer enjoys music that transcends genre boundaries.

 

Artists

Andreas Boyde
Andreas Boyde
piano
Andreas Boyde
Andreas Boyde
piano

Pianisti Andreas Boyden esiintymiset sähköistävät yleisöjä ympäri maailmaa. Hänen resitaalinsa tunnetuissa konserttisaleissa ja solistiesiintymisensä maineikkaiden orkestereiden kanssa ovat taanneet Boydelle maineen kunnioitettavana esiintyvänä taiteilijana. Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt nimitti Boyden residenssitaiteilijakseen kaudelle 2018–19.

Boyde on levyttänyt Johannes Brahmsin soolopianoteokset Oehms Classics -levymerkille. Hän tekee läheistä yhteistyötä Saksan radion kanssa toistuvien lähetysten ja tuotantojen muodossa.

Boyden musiikkitieteelliset kiinnostukset tulevat esille hänen Robert Schumannin Schubert variaatiot -teoksen rekonstruktiostaan. Hofmeister Leipzig on julkaissut rekonstruktion ja teos on saanut laajaa kansainvälistä kiitosta vuoden 2000 kantaesityksestä lähtien. Andreas Boyde kantaesitti teoksen New Yorkissa Pierpont Morgan Libraryssä. Vuonna 2017 Dresdner Kapellsolisten –yhtye kantaesitti Boyden version Schumannin Waldszenen-teoksesta Kulturpalast Dresden Hallissa.

Andreas Boyde syntyi Saksan Oschatzissa. Hän opiskeli Christa Holzweissigin ja Amadeus Webersinken johdolla Dresdenissä ja James Gibbin johdolla London Guildhall School of Music & Draamassa. Hänen mentorinsa ja promoottorinsa Malcolm Frager on toiminut myös suurena vaikuttajana.

Turun filharmoninen orkesteri, muusikot ryhmäkuvassa
Muusikkolista

I VIULU
Matti Koponen 1. konserttimestari
Philip Zuckerman 1. konserttimestari
Juha-Pekka Vikman 2. konserttimestari
Maija Kontunen *
Kerim Gribajcevic
Lauri Haapanen
Marjaana Holva
Jonni Hämäläinen
Annika Pongracz
György Pongracz
Jaana Sippola
Katariina Taipale
Nobu Takizawa
Isa Halme vs

II VIULU
Ilana Gothóni * vv
Juha Viljanen * vs
Elizabeth Stewart *
Kati Overbeck ** vs
Oskari Eirola
Riitta Hammarberg
Christina Huurre
Pirjo Klemola
Susanna Suorttanen
Petri Tulonen
Katariina Almgren vs
Ekin Kuzukiran vs

ALTTOVIULU
Jasmine Beams sooloaltisti vv
Mari Viluksela sooloaltisti vs
Juhani Forsman **
Sauli Kulmala
Noora Pelto-Aho
Ulla Perksalo
Jouni Rissanen
Ramona Wolin-Takala

SELLO
Roi Ruottinen soolosellisti
Andreas Helling *
Katja Kolehmainen **
Eija Huhtala-Krapu
Pekka Laamanen
Larimatti Punelpuro
Anna Westerlund vv
Aslihan Gencgönül vs
Joseph Teeter vs

KONTRABASSO
Mikko Multamäki *
Tomi Laitamäki **
Per Björkling
Matti Kariluoto
Aapo Kyyhkynen

HUILU
Katja Ceder * vs
Johanna Kärkkäinen **
Anu Honkanen

OBOE
Takuya Takashima *
Satu Ala **
Jun Saotome

KLARINETTI
Matteo Mastromarino *
Henna Jämsä **
Alessandro Foschini

SAKSOFONI
Joonatan Rautiola *
Miquel Flores y Mula
Ita Nagode

FAGOTTI
Etienne Boudreault *
Jukka Pylkkänen **
Sari Seppelin vs

KÄYRÄTORVI
Tanja Nisonen * vs
Markku Kolehmainen **
Alexis Routley ** vs
Mervi Huttunen
Yi-Ling Shih vs

TRUMPETTI
Lénard Heugen *
Megumi Nakazawa **
Mari Pakarinen vs
Anni Jääskeläinen vs

PASUUNA
Anna-Liisa Lindberg *
Anna-Maija Laiho-Ihekweazu **
Paden Sharp

TUUBA
Nicolas Indermühle * vs
Joel Wendelin *

PATARUMMUT
Ari-Pekka Mäenpää * vv
Jalmari Lintunen * vs
Tommi Kiiski ** vs

LYÖMÄSOITTIMET
Tuomas Tainio *
Jussi Markkanen ** vv
Aki Riihimäki ** vs

HARPPU
Päivi Severeide *

PIANO JA CELESTA
Pasi Helin *

BANJO
Miihkali Jaatinen *

* = äänenjohtaja 
** = varaäänenjohtaja 
vv  = virkavapaalla 
vt = virkaatekevä 

Pieces

Igor Stravinsky (1882-1971):
Konsertto pianolle ja puhallinsoittimille

Largo – Allegro – Maestoso
Larghissimo
Allegro – Agitato – Lento – Stringendo

Igor Stravinskyn oma soitin oli piano, ja hän teki sävellystyötään usein pianon ääressä ja usein myös pianon ehdoilla. Hän ei kuitenkaan ollut mikään Rahmaninovin, Bartókin tai Prokofjevin kaltainen mestarillinen pianisti-säveltäjä, ja aikuisvuosinaan hän esitti julkisesti vain omia pianoteoksiaan, ja niitäkin vain 1920-luvun puolivälistä 1930-luvun loppuun kestäneellä kaudella.

Huhtikuussa 1924 valmistuneen konserton pianolle ja puhaltimille Stravinsky kirjoitti tietoisesti omaan käyttöönsä. Serge Koussevitzkyn johtama kantaesitys oli Pariisissa toukokuussa 1924, minkä jälkeen Stravinsky varasi teoksen esitysoikeuden viideksi vuodeksi itselleen ja soitti sen tänä aikana lähes viisikymmentä kertaa.

Konsertto sijoittuu Stravinskyn uusklassisen kauden alkuvuosiin ja on yhdistelmä rytmistä eloisuutta, ilmaisun kurinalaisuutta ja puhaltimiin rajatun orkesterin luomaa soinnillista selkeyttä. Paikoin muistumat Bachin ja Czernyn tyylistä sulautuvat yhteen jazz- ja ragtime-ainesten kanssa.

Avausosa alkaa barokin kauden ranskalaisen alkusoiton tapaan puhaltimien arvokkaan juhlavalla, pisteellisten rytmien tahdittamalla johdannolla, josta nopea ja rytmisesti mekanistisen oikukas keskijakso puhkeaa esiin. Osan lopussa palataan lyhyesti alun tunnelmiin. Hitaassa keskiosassa on sekä mietiskelevät, herkän runolliset että tummasävyisen jylhät ulottuvuutensa. Finaali on vauhdikas toccata-tyylinen osa, joka vakavoituu ennen loppuriuhtaisua muistelemaan hetkeksi avausosan johdantoa.

Teosesittely: Kimmo Korhonen

George Gershwin (1898-1937):
Rhapsody in Blue

George Gershwinin Rhapsody in Blue pianolle ja jazzorkesterille valmistui alkuvuodesta 1924 tunnetun big band -johtajan Paul Whitemanin ehdotuksesta. Aikaa sävellystyölle oli vain muutamia viikkoja, mutta erään junamatkan aikana muusat alkoivat hymyillä Gershwinille, ja koko teos avautui hänelle lähes siltä istumalta. Teoksesta tuli Ferde Grofén sovittamana jättimenestys, ja sittemmin Grofé teki teoksesta kaksi muutakin sovitusta: 21 muusikon teatteriorkesterille sekä sinfoniaorkesterille.

Otsikko Rhapsody in Blue (Sininen rapsodia) ei viittaa niinkään siniseen väriin kuin bluesin ja jazzin suosimiin, tavanomaisen molli- ja duuriterssin välissä oleviin ns. "sinisiin säveliin" (blue notes). Myös teoksen rytmeissä ja harmonioissa soivat blues- ja jazz-aikakauden tunnot, ja kyseessä onkin yksi tunnetuimmista ja uskottavimmista jazzin ja klassisen musiikin yhteensulautumista.

Harva teoksen alku jää kuulijoiden mieleen yhtä tehokkaasti kuin Rhapsody in Bluen matala klarinettitrilli, joka liukuu juoksutuksena (tai osittain glissandona) ylärekisteriin. Teoksessa on viisi teemaa, jotka kytkeytyvät yhteen eräänlaisen väljän perheyhtäläisyyden merkeissä ja joita käsitellään monin tavoin. Selkeimmän kiinnekohdan luo hidasliikkeisempi, usein rakkaus-teemaksi kutsuttu aihe, joka saa suorastaan Tšaikovskin tai Rahmaninovin romanttisuuteen viittaavan ilmeen. Muodoltaan teos on vapaa, aidosti rapsodinen. Gershwin totesi kerran: "Rapsodian säveltäminen ei oikeastaan ole kovin vaikeata, kunhan vain melodioita tulee mieleen." Gershwinillä tuli.

Teosesittely: Kimmo Korhonen

Roy Harris (1898-1979):
Sinfonia nro 3

Sukupolvensa huomattavimpiin amerikkalaissäveltäjiin kuuluneen Roy Harrisin tuotannossa sinfoniat muodostavat tärkeimmän juonteen. Hän sävelsi 13 varsinaista numeroitua sinfoniaa ja niiden lisäksi joukon muitakin teoksia, joiden otsikossa sana "sinfonia" esiintyy, mm. kuoroteos Symphony for Voices ja American Symphony jazzorkesterille. Näiden lisäksi syntyi parisensataa muutakin teosta, mutta nimenomaan sinfonikkona Harris parhaiten tunnetaan.

Kolmas sinfonia (1939) on arvostetuin ja soitetuin Harrisin sinfonioista. Kun Bostonin sinfoniaorkesterin kapellimestari Serge Koussevitzky oli johtanut sen kantaesityksen, hän luonnehti sitä "ensimmäiseksi todella suureksi Amerikassa tehdyksi orkesteriteokseksi".

Harris sai sinfonikkona vaikutteita Sibeliukselta, ja tämän seitsemännen tavoin myös Harrisin kolmas sinfonia on yksiosainen. Sitä luonnehtii tiivis, kuin luonnonvoiman pakottamana ohjautuva orgaanisen kasvun periaate. Vaikka teos on suhteellisen lyhyt, alle parikymmenminuuttinen, se ehtii luoda laajoja soinnillisia maisemia.

Harris jäsensi teoksen viiteen päävaiheeseen. Jousten pitkälinjaisen kasvun hallitsemaa avausjaksoa hän luonnehti "traagiseksi", mutta kahdessa seuraavassa pääjaksossa (lyyrinen ja pastoraalinen) tunnelma valaistuu. Sinfonian ytimena on "fuugaksi" luonnehdittu dramaattinen jakso, mutta mikään oppikirjatyylinen fuuga se ei materiaalin kerrostumisesta huolimatta ole. Sinfonia päättyy traagista sävyä saavaan, patarummun itsepintaisen askelluksen tahdittamaan loppujaksoon.

Teosesittely: Kimmo Korhonen


 

Aaron Copland (1900-1990):
Billy the Kid, orkesterisarja

The Open Prairie (Avoin preeria)
Street in a Frontier Town (Katu rajakaupungissa)
Card Game at Night (Prairie Night) (Öinen korttipeli)
Gun Battle (Asetaistelu)
Celebration Dance (after Billy's Capture) (Juhlat Billyn kiinnisaamisen jälkeen)
Billy's Death (Billyn kuolema)
The Open Prairie Again (Avoin preeria)

Aaron Copland oli työllään pitkälti määrittelemässä sitä, minkälaiseksi 1900-luvun amerikkalainen musiikki koettiin. Paitsi että hän oli vakiinnuttamassa Stravinskyltä juontuvaa rytmisesti tehokasta ja energistä uusklassismia eräänlaiseksi maansa musiikin perustyyliksi, hän myös luotasi monilla teostensa aihevalinnoilla amerikkalaisuuden eri puolia, sekä todellisia että myyttisiä. Tätä juonnetta edustaa hänen keskikauden tuotantonsa kuuluisa balettitrilogia Billy the Kid (1938), Rodeo (1942) ja Appalachian Spring (1944).

Billy the Kidin nimihenkilö oli todellinen henkilö, jo 21-vuotiaana kuollut mutta legendaarisen maineen vähinä vuosinaan saanut lainsuojaton, oikealta nimeltään Henry McCarty (1859-1881), joillekin elämän traagisen kohtalon uhri, toisille mielenvikainen psykopaatti. Coplandin baletti rakentuu hänen tarinansa ympärille mutta luo samalla eloisan kuvan 1800-luvun villin lännen tunnelmista.

Copland laati reilun puolen tunnin pituisesta baletista lyhyemmän, tauotta toisiinsa liittyvistä osista rakentuvan orkesterisarjan, missä muodossa teosta nykyisin useimmiten esitetään. Se alkaa autioista mutta myös mahdikkuutta henkivistä preeriatunnelmista, heittäytyy villin lännen rajakaupungin eloisaksi heräävän päivän vilskeeseen, öisen korttipelin lyyriseen lepohetkeen, kiihkeään revolveritaisteluun, Billyn kiinnisaamisen hilpeäksi kehkeytyvään juhlintaan, Billin kuolemaan ja jälleen avaran preerian tunnelmiin, ikään kuin preeria olisi jotain ikuista ja pysyvää ja ihmisten kohtalot sen rinnalla ohimeneviä ja katoavaisia.

Teosesittely: Kimmo Korhonen