Tuomiokirkko (c) Timo Jakonen

This is a past event.

Music in the cathedral 2022

Alberto Hold-Garrido, conductor
Suvi Väyrynen, soprano
Turku Philharmonic Orchestra

Ottorino Respighi: Antiikin aarioita ja tansseja, sarja nro 3 
Johann Sebastian Bach: Aria no 1 from cantata Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51 
Wolfgang Amadeus Mozart: Exsultate Jubilate
Ottorino Respighi: Trittico Botticelliano

Tammelin´s Requiem will be heard in this year´s Music in the Cathedral -concert.

Change in the program: Instead of Tammelin´s Requiem we will hear music from composers Respighi, Bach and Mozart.

Your safety is important to us. See safety instructions during corona time.

Artists

Sopraano Suvi Väyrynen, kasvokuva
Suvi Väyrynen
sopraano
Sopraano Suvi Väyrynen, kasvokuva
Suvi Väyrynen
sopraano

Sopraano Suvi Väyrynen on lyhyessä ajassa noussut yhdeksi mielenkiintoisimmista nuorista laulajista Suomessa. Hän on vuoden 2016 Lappeenrannan laulukilpailujen naisten sarjan voittaja ja saanut huomiota myös muissa kotimaisissa ja kansainvälisissä laulukilpailuissa. Paitsi kysyttynä ja ilmaisuvoimaisena taiteilijana lied-, konsertti- ja näyttämöteosten parissa, Väyrynen esittää runsaasti myös nykymusiikkia eri kokoonpanoissa ja hän on kantaesittänyt useita uusia teoksia.

Väyrynen teki oopperadebyyttinsä Tampereen oopperan Nabuccossa Annan roolissa 2015. Suomen Kansallisoopperassa Väyrynen debytoi 2016 Adelen roolissa Johann Strauß nuoremman operetissa Lepakko ja on sittemmin laulanut Kansallisoopperassa myös Despinan roolin Mozartin oopperassa Cosi fan tutte ja solistina Jere Erkkilän CircOpera-produktiossa 2019. Savonlinnan Oopperajuhlilla Väyrynen debytoi 2018 Tsaikovskin oopperassa Patarouva Mashan ja Chloen rooleissa. Kesällä 2021 Väyrynen debytoi Adinan roolissa Donizettin oopperassa L'elisir D'amore Joensuun oopperayhdistyksen tuotannossa.

Väyrynen on valmistunut musiikkipedagogiksi Tampereen Ammattikorkeakoulusta 2013 opettajanaan Satu Sippola. Hän aloitti sen jälkeen solistiset maisteriopinnot Wienin kaupungin musiikkiyliopistossa Uta Schwaben johdolla ja valmistui sieltä keväällä 2020.

Pieces

Johann Sebastian Bach (1685-1750):
Avausaaria kantaatista Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51

Bachin aktiivisin kausi kantaattien säveltäjänä alkoi 1723, kun hänet nimettiin Leipzigin Tuomaskoulun kanttoriksi ja kaupungin musiikinjohtajaksi. Jälkimmäisessä ominaisuudessa hänen vastuullaan oli kaupungin kahden pääkirkon Tuomaskirkon ja Nikolaikirkon musiikki. Niiden jumalanpalveluksia varten hän sävelsi varsinkin muutamina ensimmäisinä Leipzigin-vuosinaan kantaatteja suorastaan hengästyttävällä tahdilla, ja niitä syntyi hänen muiden sävellystöidensä ja velvollisuuksiensa rinnalla keskimäärin yhden teoksen kantaatin viikkovauhdilla.

Suosituimpiin Bachin suunnilleen 220 säilyneestä kantaatista kuuluu Jauchzet Gott in allen Landen (Riemuitkaa Jumalasta kaikissa maissa). Sen ensimmäinen esitys oli syyskuussa 1730 Leipzigissä, mutta teosta ei ole ilmeisesti tarkoitettu mitään tiettyä kirkkopyhää varten vaan esitettäväksi "ogni tempo", kaikkina aikoina, niin kuin Bach kirjoitti käsikirjoituksen kansilehdelle.

Kyseessä on Bachin ainoa kantaatti, jossa sopraano ja trumpetti ovat yhtä aikaa mukana, ja kummankin osuus on konsertoivassa hengessä erittäin vaativa, sopraanon osuus suorastaan virtuoosinen. Teos jakaantuu viiteen jaksoon: aaria, resitatiivi, aaria, koraali ja fuuga. Taiturillinen elementti puhkeaa soimaan heti avausaariassa "Jauchzet Gott in allen Landen". Sopraano julistaa ylistystään kirkkaine koloratuureineen, ja solistinen trumpetti tuo tälle energiselle, loistokkaalle ja riemukkaalle aarialle omaa säteilyään.

Teosesittely: Kimmo Korhonen

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791):
Exsultate, jubilate K.165

Mozartin kolme matkaa Italiaan isä-Leopoldin kanssa vuosina 1769-73 merkitsivät ratkaisevaa sisäisen kasvun aikaa ja olivat muokkaamassa aiemmasta hämmästyttävästä ihmelapsesta taiteellisesti kypsää nuorta mestaria. Jokaisen matkan aikana Mozart sävelsi paikallisia näyttämöitä varten oopperan. Viimeisellä matkalla syntyi Milanon arvostettua Teatro Regio Ducalia varten opera seria Lucio Silla, jonka ensi-ilta oli tapaninpäivänä 1772.

Lucio Sillan keskeisiin solistirooleihin kuuluneen senaattori Cecilion roolin esitti maineikas kastraatti Venanzio Rauzzini, jonka laulua Mozart aivan erityisesti ihaili. Hänen kaunista ja taipuisaa ääntään varten Mozart sävelsi vuoden 1773 alkupäivinä oopperaesitysten lomassa soolomotetin Exsultate, jubilate, jonka Rauzzini esitti Milanossa 17. tammikuuta 1773.

Exsultate, jubilate kuuluu Mozartin tunnetuimpiin kirkollisiin vokaaliteoksiin. Hengellisestä tekstistä huolimatta se on luonteeltaan lähellä hänen konserttiaarioitaan ja muistuttaa kokonaismuodoltaan kolmiosaista soolokonserttoa. Sopraano-osuus onkin kuvioineen virtuoosisen vaativa, ja sillä on kahdessa ensimmäisessä osassa myös kadenssimaisen käänteen mahdollistava fermaatti. Avausosa on riemukas ja energinen. Resitatiivi johdattaa sopraanon kauniisti kaartuilevien legato-linjojen kultaamaan lämmintunnelmaiseen hitaaseen osaan, joka on ääriosien F-duuriin nähden yllättäen A-duurissa. Hitaasta osasta liu'utaan suoraan eloisasti rientävään ja jälleen paikoin koloratuurien kirjomaan Alleluja-finaaliin.

Teosesittely: Kimmo Korhonen

Ottorino Respighi:
Trittico botticelliano

Respighi ammensi soitinteoksiinsa usein virikkeitä musiikin ulkopuolisista ilmiöistä, esimerkiksi maisemista ja tunnelmista niin kuin Rooma-trilogian teoksissa tai linnuista niin kuin barokkityylitelmässä Gli uccelli (Linnut). Orkesteriteoksessa Trittico botticelliano (1927) innoittajana on ollut kolme italialaisen renessanssimestarin Sandro Botticellin tunnetuimpiin kuuluvaa maalausta, jotka kaikki kuuluvat Firenzen Uffizi-gallerian kokoelmiin. Vaikka Respighi on tyytynyt Tritticossa pienehköön soittajistoon, hän kykenee silläkin luomaan rikassointista orkesterirunoutta.

Avausosa La Primavera (Kevät) on värikylläisen ja valontäyteisen keväistä musiikkia. Osan tematiikassa on paikoin tyyliteltyjä häivähdyksiä renessanssin musiikista, kuin kädenojennuksena Botticellin aikakaudelle.

Osista laajin on L'Adorazione dei Magi (Kuninkaiden kumarrus), joka kuvaa Jeesus-lapsen seimen äärellä vierailevia itämaiden tietäjiä. Lähtökohtana ei ole ollut vain maalauksen kuvaama kumarrus vaan myös sitä edeltänyt tietäjien matka, ja musiikkia sävyttää tietäjiä ja heidän kotitienoitaan kuvastava orientalismi. Osassa lainataan myös vanhaa hymnisävelmää Veni Emmanuel.

Päätösosassa La nascita di Venere (Venuksen syntymä) innoittajana on ollut Botticellin tunnetuin maalaus ja yksi länsimaisen kulttuurin keskeisistä visuaalisista ikoneista. Osa alkaa heleällä merimaisemalla, josta musiikki kasvaa vakaan kauniiseen, meren kuohuista nousevaa Venusta kuvastavaan huipennukseen ja palaa takaisin alun seesteiseen merimaisemaan.

Teosesittely: Kimmo Korhonen

SANAT
Aaria nro 1 kantaatista Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51 

Johann Sebastian Bach:
Aaria nro 1 kantaatista Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51

Sanat: anonyymi 
Käännös suomeksi: Marja Itkonen-Kaila

Aria
Jauchzet Gott in allen Landen!
Was der Himmel and die Welt
an Geschöpfen in sich hält,
müsse dessen Ruhm erhöhen,
und wir wollen unserm Gott
gleichfalls jetzt ein Opfer bringen,
dass er uns in Kreuz and Not
allezeit hat beigestanden.
Jauchzet Gott in allen Landen!

Aaria
Ylistäkää Jumalaa kaikkialla!
Kaikki luodut niin taivaassa
kuin maan päällä
ylistäkööt hänen kunniaansa!
Mekin tahdomme nyt
tuoda Jumalallemme kiitosuhrin,
koska hän on tuskassa ja hädässä
aina ollut tukenamme.
Ylistäkää Jumalaa kaikkialla!

SANAT
Exsultate Jubilate

Wolfgang Amadeus Mozart: 
Exsultate Jubilate

Aria

Exsultate, jubilate,
o vos animae beatae,
dulcia cantica canendo;
cantui vestro respondendo
psallant aethera cum me.

Recitativo

Fulget amica dies,
jam fugere et nubila et procellae;
exortus est justis inexspectata quies.
Undique obscura regnabat nox,
surgite tandem laeti
qui timuistis adhuc,
et jucundi aurorae fortunatae
frondes dextera plena et lilia date.

Aria

Tu virginum corona,
tu nobis pacem dona,
tu consolare affectus
unde suspirat cor.

Alleluja.

 

Aaria

Riemuitkaa ja iloitkaa,
te autuaat sielut,
ja laulakaa suloisia lauluja.
Lauluin teille vastaavat taivaat,
taivaat laulavat kanssani.

Resitatiivi

Lempeä päivä säteilee,
pilvet ja myrsky ovat paenneet.
Vanhurskaalle on ilmestynyt odottamaton lepo.
Kaikkialla vallitsi synkkä yö.
Nouskaa vihdoin riemuitsemaan
te, jotka olette tähän asti pelänneet,
ja ojentakaa iloiten onnelliselle aamulle
sylin täydeltä lehviä ja liljoja.

Aaria

Sinä neitsyiden kruunu,
anna meille rauha,
lohduta ja hiljennä
huokaavien sydän.

Halleluja.