pianisti Irina Zahharenkova

This is a past event.

Paganini rhapsody for piano

Olli Mustonen, conductor
Irina Zahharenkova, piano
Turku Philharmonic Orchestra

Gioachino Rossini: Overture to the opera Semiramide
Serge Rachmaninov: Rhapsody on a Theme by Paganini
Serge Prokofiev: Symphony no. 3 in C minor

Rossini is famous for his operas, and the overture to his Semiramide has all the enthusiasm and energy one might ever wish for. The programme continues with the equally brisk Rhapsody on a Theme by Paganini. The well-known theme, a guaranteed earworm, is treated to increasingly brilliant and virtuosic variations. Eldar Nebolsin returns to shine with the Turku Philharmonic. Designed by Olli Mustonen, the programme concludes with Prokofiev’s vivacious Symphony no. 3.

Your safety is important to us. See safety instructions during corona time.

 

Artists

pianisti Irina Zahharenkova
Irina Zahharenkova
piano
pianisti Irina Zahharenkova
Irina Zahharenkova
piano

Irina Zahharenkova on yksi sukupolvensa merkittävimpiä virolaisia kosketinsoitinesiintyjiä. Zahharenkova on voittanut palkintoja merkittävistä kansainvälisistä pianokilpailuista, kuten International Johann Sebastian Bach Competition (Leipzig, Saksa, 2006), Alessandro Casagrande International Piano Competition (Terni, Italia, 2006), International Competition George Enescu (Bucharest, Romania, 2005), sekä Jaén International Piano Contest (Jaén, Espanja, 2004). Vuonna 2008 hän sai kansainvälisen Artur Rubinstein -pianokilpailun palkinnon Tel Avivissa, Israelissa. 

Solistina Zahharenkova on esiintynyt ympäri maailmaa ja soittanut muun muassa kapellimestareiden Olari Elts, Robert Trevino, Daniel Raiskin, Juha Kangas, Risto Joost, Dmitri Alexeev, Leif Segerstam sekä Patrick Gallois kanssa. Zahharenkova on aktiivinen kamarimuusikko ja lisäksi esiintyy tiheään tahtiin piano- ja cembaloresitaalein Euroopassa sekä Aasissa. 

Zahharenkovan repertuaari kattaa laajan kirjon musiikkityylejä barokista nykymusiikkiin. Konsertoinnin ohella Zahharenkova toimii opettajana Sibelius-Akatemiassa sekä Viron musiikki- ja teatteriakatemiassa. Zahharenkova suoritti musiikin maisterin tutkintonsa Viron musiikki- ja teatteriakatemiassa professori Lilian Semperin johdolla sekä Sibelius-Akatemiassa professori Hui-Ying Líu-Tawaststjerna johdolla. 

Turun filharmoninen orkesteri, muusikot ryhmäkuvassa
Turun filharmoninen orkesteri
konsertissa soittavat muusikot
Turun filharmoninen orkesteri, muusikot ryhmäkuvassa
Turun filharmoninen orkesteri
konsertissa soittavat muusikot

I VIULU
Abel Puustinen 1. km (vt)
Matti Koponen 1. km
Juha-Pekka Vikman 2. km
Maija Kontunen *
Kerim Gribajcevic
Lauri Haapanen
Marjaana Holva
Jonni Hämäläinen (vv)
Annika Pongracz
György Pongracz
Jaana Sippola
Katariina Taipale
Nobu Takizawa
Katariina Almgren (vt)
Isa Halme (vt)

II VIULU
Ilana Gothóni *
Elizabeth Stewart *
Juha Viljanen **
Kirsi-Marja Alanen
Riitta Hammarberg
Christina Huurre
Pirjo Klemola
Qi Li
Kati Overbeck
Susanna Suorttanen
Petri Tulonen

ALTTOVIULU
Jasmine Beams sooloaltisti (vv)
Mari Viluksela sooloaltisti (vt)
Juhani Forsman * (vt)
Jouni Rissanen ** (vt)
Sauli Kulmala
Helinä Nissi (vv)
Noora Pelto-Aho (vv)
Ulla Perksalo
Ramona Wolin-Takala
Tuukka Susiluoto (vt)
Antti Vesterinen (vt)

SELLO
Roi Ruottinen soolosellisti
Andreas Helling *
Katja Kolehmainen **
Eija Huhtala-Krapu
Pekka Laamanen
Larimatti Punelpuro
Anna Westerlund
Aslihan Gencgönül (vt)

KONTRABASSO
Mikko Multamäki *
Tomi Laitamäki **
Per Björkling
Matti Kariluoto
Aapo Kyyhkynen

HUILU
Saara Lehtinen * (vt)
Anu Honkanen **
Heidi Riikonen (vt)

OBOE
Takuya Takashima * (vv)
Simeon Overbeck * (vt)
Satu Ala **
Jun Saotome

KLARINETTI
Matteo Mastromarino *
Henna Jämsä **
Alessandro Foschini
Tuomas Takala (vt)

FAGOTTI
Aleksei Dmitrjev * (vt)
Etienne Boudreault * (vv)
Jukka Pylkkänen **
Jarmo Korhonen

KÄYRÄTORVI
Annu Salminen * (vv)
Tuomas Harri * (vt)
Markku Kolehmainen **
Tanja Nisonen ** (vt)
Henriikka Teerikangas ** (vt)
Mervi Huttunen
Yi-Ling Shih (vt)

TRUMPETTI
Lénard Heugen *
Megumi Nakazawa **
Mari Pakarinen (vt)

PASUUNA
Anna-Liisa Lindberg *
Anna-Maija Laiho-Ihekweazu **
Pasi Mäkinen (vt)

TUUBA
Nicolas Indermühle *

PATARUMMUT
Ari-Pekka Mäenpää *
Jalmari Lintunen **

LYÖMÄSOITTIMET
Tuomas Tainio *
Jussi Markkanen **

HARPPU
Päivi Severeide *
Hanna Kenttämies ** (vt)

KOSKETINSOITTIMET
Mikael Kemppainen *

 

* = äänenjohtaja
** = varaäänenjohtaja

vv = virkavapaalla
vt = virkaa tekevä

Pieces

Sergei Rahmaninov (1873-1943):
Rapsodia Paganinin teemasta op. 43

Muutto Venäjältä vallankumouksen jaloista joulukuussa 1917 oli traumaattinen kokemus Sergei Rahmaninoville ja muodosti selvän vedenjakajan hänen urallaan. Tunneherkälle, omasta maaperästään irtireväistylle säveltäjälle uusi tilanne merkitsi luomisvoiman ehtymistä moneksi vuodeksi, ja ylipäätään hän sävelsi jäljellä olleina 25 vuotena varsin vähän. Myöhäisellä kaudellaan Rahmaninov antoi musiikilleen aiempaa pelkistetymmän ilmeen vaikka ei hylännytkään myöhäisromanttisia juuriaan, ei myöskään pianistista virtuositeettiaan.

Rapsodia Paganinin teemasta (1934) jäi neljän pianokonserton jälkeen Rahmaninovin viimeiseksi pianolle ja orkesterille säveltämäksi teokseksi. Nimestä huolimatta kyseessä ei ole vapaasti rakentuva rapsodia vaan muunnelmasarja. Paganinin sooloviulukapriisista nro 24 lainattu teema soveltuu hyvin muuntelevaan käsittelyyn, ja jo Paganini itse oli rakentanut siitä muunnelmia kapriisissaan. Teemaa ovat sittemmin käyttäneet muunnelmien pohjana mm. Liszt, Brahms sekä Rahmaninovin jälkeen Lutosławski.

Teoksen 24 muunnelmaa jakaantuvat kolmeen pääjaksoon, joissa on nähty vastaavuus kolmiosaisen konserton kanssa: avausosa (muunnelmat nro 1-10), siirtymä (nro 11), hidas osa (nro 12-18) ja finaali (nro 19-24). Täysin aukoton ei tulkinta ole, sillä hitaassa jaksossa on myös liikkuvampaa ainesta. Teoksen ytimenä on hitaan jakson hehkeän tunteikas päätösmuunnelma, joka perustuu Paganini-teeman ylösalaiselle käännökselle. Rapsodiassa esiintyy muutaman kerran myös Rahmaninovin tunnusaiheekseen omaksuma vanha Dies irae –sävelmä.

Teosesittely: Kimmo Korhonen

 

Sergei Prokofjev (1891-1953):
Sinfonia nro 3 c-molli op. 44

Moderato
Andante
Allegro agitato — Allegretto
Andante mosso — Allegro moderato

Sergei Prokofjev pakeni Rahmaninovin ja Stravinskyn tavoin Venäjän vallankumousta ulkomaille, vaikka kahdesta muusta poiketen hän palasikin 1930-luvulla takaisin uudeksi valtioksi muuttuneeseen kotimaahansa. Hän asui 1920-luvulla Pariisissa ja saavutti vaihtelevalla menestyksellä suosiota paikallisen yleisön keskuudessa. Yksi Prokofjevin surulapsista oli pitkään työn alla ollut ooppera Tulienkeli (1919-27), jota ei esitetty hänen elinaikanaan. Jotta sen musiikki ei olisi mennyt hukkaan, Prokofjev muokkasi oopperan pohjalta kolmannen sinfonian (1928), jonka kantaesityksen Pierre Monteaux johti Pariisissa toukokuussa 1929.

Tulienkeli sijoittuu 1500 luvun Saksaan ja kertoo näkyjen ja pakkomielteiden riivaamasta Renatasta. Hän on rakastunut ruhtinas Heinrichiin, jota hän luulee suojelusenkelikseen Madieliksi eli tulienkeliksi. Heinrich kuitenkin jättää Renatan, joka alkaa häneen rakastuneen ritari Ruprechtin kanssa etsiä Heinrichiä. Matkan varrella haetaan apua maagikko Agrippan mustasta magiasta. Heinrich löytyy, mutta hän torjuu yhä Renatan. Ruprecht ja Heinrich käyvät kaksintaistelun, jossa Ruprecht haavoittuu mutta pysyy henkissä. Lopulta Renata päätyy luostariin mutta ei pääse irti näyistään. Inkvisitio saapuu paikalle, kiduttaa Renataa ja tuomitsee tämän lopulta poltettavaksi roviolla noitana.

Vaikka sinfonia perustuu oopperan musiikkiin, Prokofjev on käsitellyt materiaaliaan sinfonisesti eikä ole tehnyt ohjelmallista sinfoniaa oopperan tapahtumista. Esimerkiksi oopperan tapahtumiin liittyvät musiikilliset aiheet voivat esiintyä eri järjestyksessä kuin oopperassa ja niitä on yhdistelty uudella tavalla. Oopperan intensiiviset tunnelmat ovat silti vahvasti läsnä musiikissa ja antavat sille omaa synkeää ominaisväriään. Sinfonian sävellystyötä helpotti se, että jo oopperassa orkesterilla oli tavanomaista aktiivisempi rooli.

Avausosa on laajin sinfonian neljästä osasta ja niistä sinfonisimmin rakennettu. Sen materiaali kietoutuu paljolti Renatan näyissä esiintyvän Madiel-enkelin ympärille, mutta keskivaiheen kehittelyssä on myös Ruprechtin ja Heinrichin kaksintaistelun musiikkia. Osassa on sekä avaustahdeissa esiin purkautuvaa musertavaa voimaa että pitkälinjaista melodisuutta. Herkällä kädellä luonnosteltu hidas osa luo sinfoniaan lyyrisen suvantovaiheen, vaikka siinä häivähtää myös tummia varjoja. Musiikki henkii sellaista rauhaa, jota viimeisen näytöksen luostarielämä voisi tarjota, vaikka Renatan osalle sisäinen rauha ei lankeakaan.

Maagikko Agrippan ja mustan magian kohtaukseen liittyvä scherzo on yksi koko Prokofjevin tuotannon aavemaisimmista luomuksista, jota moneen osaan jaetun jousiston viuhuvat glissandot värittävät. Osan vastakohtaisessa trio-jaksossa on myös melodisempaa ainesta. Kun scherzo palaa aavemaisine glissandoineen, se johtaa intensiiviseen päätökseen, jonka tunnelmia raskas ja painokas, kohti tuhoa rientävä finaali entisestään syventää.

Teosesittely: Kimmo Korhonen