Turun linna

This is a past event.

Celestal bodies and earthy tango

Astor Piazzolla: Tango Etude no. 6
Osmo Tapio Räihälä: Corpi celesti for flute, viola and harp (commissioned work)
Heta Aho: Syringa for flute, viola and harp (2019 version)
Astor Piazzolla (arr. Kari Vehmanen)History of the tango

Livia Schweizer, flute and alto flute
Anu Honkanen, flute
Sauli Kulmala, viola
Päivi Severeide, harp, programme planning

Earthy music by Piazzolla frames exquisite new contemporary pieces for flute, viola and harp. Aho’s Syringa was inspired by the tale of the Sirens and by Debussy. Räihälä explores the world of spoken Italian and microintervals, challenging the performers to embrace a new kind of expression and stage presence.

Before the recital, at 14.00, composer Osmo Tapio Räihälä talks about his new book Miksi nykymusiikki on niin vaikeaa [Why contemporary music is so difficult] at Turku Castle Church.

Safety instructions during coronavirus pandemic.

Pieces

Heta Aho (s. 1992):
Syringa huilulle, alttoviululle ja harpulle (versio 2019)

orig. huilulle ja cembalolle (2015), sov. huilulle, alttoviululle ja harpulle (2019)

”Jos elämä olisi runo, sen alkukesät
olisivat syreenien kirjoittamia.”

Syringa on sävelletty suurilta osin Pariisissa vaihtovuotenani 2015 Kuhmon kamarimusiikkifestivaalin tilauksesta. Yleisilmeeltään valoisassa, fantasianomaisessa kappaleessa kaikuvat Debussy-vaikutteet ja etenkin Trio-sonaatti huilulle, alttoviululle ja harpulle, jota harjoittelin tuona keväänä. Syringan triosovitus syntyikin juuri Debussyn trion pariksi neljä vuotta säveltämisen jälkeen. Ajattelen, että tässä versiossa musiikki löysi vihdoin oikean olomuotonsa.

Syreenien tieteellinen nimi Syringa on johdettu kreikan sanasta syrinx, joka tarkoittaa onttoa putkea. Nimi Syringa viittaakin paitsi suosikkipensaaseeni ja sen kukkimisen värittämään lempivuodenaikaani, myös Debussyn kuuluisaan huilusooloon Syrinx, jonka taustalla olevassa tarussa onneton nymfi pakenee yli-innokasta ihailijaa ruoikkoon, muuttuu kaislaksi ja päätyy lopulta ahdistelijansa huilun valmistusmateriaaliksi. Myös syreenin versoista on valmistettu pillejä ja huiluja ja sen tiheää puuta on käytetty soitinrakennuksessa.

Teosesittely: Heta Aho

Osmo Tapio Räihälä (s. 1964):
Corpi celesti huilulle, alttoviululle ja harpulle (tilausteos)

Kirjoittaessani kirjaani Miksi nykymusiikki on niin vaikeaa minun täytyi perehtyä uudelleen ns. Darmstadtin avantgardeen, 1950- ja 60-luvuilla sävellettyyn vaikeaselkoiseen musiikkiin. Oman musiikkini tavoite ei ole koskaan ollut vaikeaselkoisuus, joten minun piti selittää myös itselleni, kuinka niinkin ”ankara” avantgarde onnistui pääsemään taidemusiikin kaanoniin – sillä samalla musiikillahan tapettiin suuremman yleisön kiinnostus nykytaidemusiikkia kohtaan. Se kun olisi automaattisesti niin kovin vaikeaa.

Corpi celesti (”Taivaankappaleita”, 2020) syntyi kuin itsestään eräänlaisena reflektiona tuolle nyt jo vanhanaikaiselta tuntuvalle avantgardelle – mikäänhän ei ole niin kiusallisen ajastaan jäänyttä kuin edellisen vuoden muoti. Teos jakautuu neljään taitteeseen. Matka alkaa otsikolla I took a walk from Kranichstein – joka viittaa siihen linnaan, jossa Darmstadtin kuuluisat uuden musiikin kesäkurssit 2. maailmansodan jälkeen alkoivat – ja jatkuu ...and stopped by Erftstadt, joka puolestaan oli minulle tärkeän säveltäjän Bernd Alois Zimmermannin kotikaupunki Kölnin kupeessa (joka muuten oli kesän 2021 suurtulvien pahinta tuhoaluetta). Sieltä matka etenee ...on my way to Oneglia. Tuo paikka taas on säveltäjä Luciano Berion syntymäkaupunki Italiassa. Matka päättyy Epilogiin.

Näiden taitteiden sisällä mukaellaan Darmstadtin avantgardea yleensä sekä erityisesti Zimmermannin viimeistä sävellystä Stille und Umkehr ja Berion soolo-Sequenzoja huilulle, alttoviululle ja harpulle, toki täysin omilla sävelilläni. Berion tapa käyttää puhetta musiikissaan toi kuin väkisin mukaan tekstiksi Italian kansallisrunoilijoihin kuuluvan Giacomo Leopardin dialogin Muodin ja Kuoleman keskustelusta. Sillä tämän päivän avantgarden ilmaisun määrää muoti, ja sen kuuluu olla huomenna kuollut.

Corpi celesti syntyi Teoston sävellystilausapurahan turvin.

Teosesittely: Osmo Tapio Räihälä

Teoksessa lausuttava teksti:

Muoti: Madame Kuolema! Madame Kuolema!
Kuolema: Odota vuoroasi. Tulen kun et pyydä minua.
Muoti: Madame Kuolema!
Kuolema: Mene helvettiin. Tulen kun et tahdo.
Muoti: Ikään kuin en olisi kuolematon.
Kuolema: Kuolematon? Yli tuhat vuotta on kulunut kuolemattomien aikakaudesta.

Maa: Kuuletko tuon ihanan musiikin, jonka taivaankappaleet tekevät liikkeillään?
Kuu: Totta puhuen en kuule mitään.

(Giacomo Leopardi: Operette morali, 1824)

Astor Piazzolla (1921–1992) (sov. Kari Vehmanen):
Histoire du Tango

Bordello 1900 (Bordelli 1930)
Café 1930 (Kahvila 1930)
Nightclub 1960 (Yökerho 1960)
Concert d'Aujourd'hui (Nykypäivän konsertti)

Vaikka Astor Piazzolla uudisti omalla työllään radikaalisti tangoa teoslajina ja antoi sen muotoutumiselle ratkaisevia impulsseja, hän oli myös syvän tietoinen sen juurista. Hän kuvasi tangon kehitystä yhdessä tunnetuimmista teoksistaan, vuonna 1986 valmistuneessa tangon historiallisessa läpileikkauksessa His-toire du Tango (1986). Teos on sävelletty alun perin huilulle ja kitaralle, mutta sitä esitetään monina eri-laisina sovituksina. Tässä kuultava sovitus on Kari Vehmasen käsialaa.

Piazzollan teoksen neljä osaa vievät kuulijan mukanaan neljään tangon historian eri kehitysvaiheeseen, joita Piazzolla on luonnehtinut osien sisältöä kuvaavassa teosesittelyssään. Eloisassa ja tanssillisessa avausosassa Bordello 1900 palataan tangon syntisille syntyjuurille, Buenos Airesin bordelleihin edellisen vuosisadan vaihteen aikoihin. Osassa Cafe 1930 ollaan siirrytty 1930 kahvilaympäristöön, jossa tango on saanut hienostuneemman, vain kuunneltavaksi tarkoitetun luonteen. Osaa hallitsee romanttisen tun-teikas ja surumielisyydessään nostalginenkin tunnelma, jota valoisampi välitaite keventää.

Kolmannessa osassa ollaan yökerhossa 1960-luvulla, jolloin tango yhdistyi brasilialaisen bossa novan kanssa. Osa hahmottuu liikkuvampien ja levollisempien taitteiden vuorotteluksi. Päätösosa edustaa ny-kypäivän konserttitangoa, jossa Piazzollan sanoin "tietyt tangon elementit kietoutuivat yhteen modernin musiikin kanssa", ja vastaavasti osan ilme on modernimpi ja kulmikkaampi.

Teosesittely: Kimmo Korhonen